Så innendørs hele året

Så innendørs hele året

Selv den som ikke har mulighet til å plante utendørs, kan nyte gleden av å dyrke, og ikke minst gleden over å høste inn avlingen. Gjennom vintermånedene må man bidra med ekstra lys for at avlingen skal spire. En enkel måte å få et grønt vitamintilskudd innendørs på, er å dyrke karse og spirer. De krever ikke jord og vokser fort.

Spirer

Spirer er stappfulle av vitaminer, mineraler og proteiner. Ved å spise en neve spirer eller skudd om dagen, hjelper du hele kroppen med å holde seg frisk. Den beste sammensetningen av næring får du gjennom å variere mellom ulike typer frø. Spirer dyrker du enkelt i en spireboks som er laget spesielt for formålet, eller i et tomt syltetøyglass med en silduk eller lignende som lokk. Fest med gummistrikk.

Dyrk spirer slik:

1. Skyll frøene nøye
2. Legg frøene i bløt i en boks med perforert lokk og la det stå et døgn
3. Hell av vannet og skyll frøene igjen
4. Sett boksen opp-ned, litt på skrå, for eksempel i et oppvaskstativ. Luft skal kunne komme inn og vann skal renne bort.
5. Skyll spirene hver morgen og kveld.
6. Etter 3-5 dager har spirene vokst ut og er klare til å spises

Plasserer du spirene i vinduet, blir de grønne av klorofyll. Oppbevar dem i en boks eller plastpose i kjøleskapet. Grav deg ned i vårt utvalg av spirer her:

Karse

Karse kan du så på fuktig kjøkkenpapir på et brett eller et fat. Sørg for at papiret holder seg fuktig. Etter bare noen dager begynner spirene å vokse og er snart klare for å spises. Raskt, enkelt og morsomt. Gøy for ungene!

Urter

Med ekstra vekstlys kan du til og med dyrke ulike sorter urter som basilikum, oregano og andre typer krydderurter gjennom hele året. Plasser så svalt og lyst som mulig, og høst inn når bladene er små og tynne.

Micro greens

Micro greens er skudd av ulike sorter salat, sånn som bladsalat, ruccola, rødbeter, basilikum og spinat. De fleste grønnsaker kan dyrkes på denne måten. Det går fort, og det er gøy. Man kan til og med blande ulike sorter frø og få en supermix – en god idé hvis man har begrenset med plass å dyrke på. Bladene høstes når de er små og kan blandes eller tilsettes i en salat, brukes på brødskiva, i juice, som garnityr på maten osv. Slik sår du urter og micro greens:

  • Fyll ønsket kar, f.eks. en såboks med lokk eller en potte, med såjord og fukt med en sprayflaske. 
  • Strø frøene så de blir jevnt fordelt på overflaten, ganske tett. Vil du dyrke større urteplanter, bør du så med større avstand slik at de har bedre plass å vokse på.
  • Dekk med et tynt lag såjord og trykk lett med hendene.
  •  Vann forsiktig med kanne med sprederhode, eller med sprayflaske. 
  • Hold jorden lett fuktig. Med pose eller lokk over holder jorden bedre på fuktigheten. Lag små hull til ventilasjon. 
  • Plasser på et lyst sted. Noen dager senere begynner avlingen å bli grønn, og det er på tide å høste.

Ulike typer spirer og skudd og hva de inneholder!

Mungbønnespirer: En enkel nybegynnerspire som de fleste liker smaken av. Sies å være bra for hår, hud og negler. Inneholder fiber, C-vitamin, D-vitamin, vitamin B17, folat, jern, sink og kalsium. Alfalfaspirer: Er bra for blodet og anses å kunne senke blodtrykket og ha positiv innvirkning på kolesterolet. Inneholder kalium, kalsium, jern, magnesium, sink, selen, fosfor, C-vitamin, B-vitaminene B1, B3, B2, B6, B9 (folsyre), karoten, D-vitamin, A-vitamin, E-vitamin og K-vitamin.

Solsikkefrøspirer: Bryter ned fett og virker positivt på fordøyelsen. Inneholder lecitin, vitamin A, B, C og E samt mineralene kalsium, jern, magnesium, niacin, fosfor og kalium. Reddikspirer: Reddik inneholder svovel som er viktig for huden. De har også en rensende effekt og har positiv effekt på lever og galleblære. Inneholder vitamin A, B, C, E og K samt kalsium, jern, magnesium, fosfor, kalium, sink og karoten.

Brokkolispirer: Brokkolispirer inneholder stoffet sulforofan som i studier har vist seg å kunne forebygge kreft og lindre betennelser i blant annet luftveiene. Inneholder A-vitamin, K-vitamin, E-vitamin, vitamin B6, B12, B3 og B1, C-vitamin og mineralene magnesium, fosfor, jern og selen.