Hagestell som er skånsomt for ryggen

Når det blir varmere ute, kommer ofte lysten til å gå ut og pusle i hagen. Du vil sikkert at hagen skal bli så fin som mulig, og du vet hva som må gjøres. For mange er hagearbeidet en mulighet til å koble av etter en lang arbeidsdag.

Men det er en faktor som kan snike seg på etter noen timers hagearbeid: ryggsmerter. En verkende rygg er en plage vi helst vil unngå, og med de riktige knepene er det faktisk mulig. Med våre tips er det enkelt å redusere belastningen på kroppen ved hagearbeid som luking og planting. Dermed blir hagearbeidet igjen en hyggestund du kan glede deg til, og hagearbeid kan også være god trim.

Arbeidsstillingen er viktig

Hagearbeid innebærer ofte at du må bøye ryggen eller sitte i stillinger du kanskje ikke er så vant til. Det er mange som glemmer å tenke på ergonomien ved nettopp hagearbeid, men den er viktig å tenke på.

Hvis du har korrekt arbeidsstilling når du jobber i hagen, reduserer du risikoen for skader. Ved korrekt arbeidsstilling er ryggen så rett som mulig, og du bøyer deg minst mulig. I stedet for å bøye deg ned når du luker ugress i bedet, bør du sitte på huk. På den måten holder du både ryggraden og overkroppen rett.

Du har sikkert hørt før hvordan du løfter ting ergonomisk, og det gjelder også når du løfter vannkannen. Bøy knærne litt når du skal løfte den, slik at du bruker beinmusklene. Når du løfter på den måten, holder du dessuten ryggen rett. Det gjelder ikke bare ved løft av vannkanner, men ved alle tunge løft i hagen. Bruk gjerne et vanningssystem slik at du slipper tunge vannkanner, noe som garantert skåner ryggen.

Riktig type verktøy spiller en stor rolle

Den aller enkleste måten du kan unngå feilbelastning av ryggen på, er ved å bruke verktøy som er tilpasset høyden din. På Plantasjen har vi blant annet hageredskaper med justerbar lengde, noe som gjør det enkelt å tilpasse dem etter hvor høy du er. Dette er dessuten perfekt hvis du får hjelp av familiemedlemmer eller venner, som da kan stille inn redskapene ut fra sine forutsetninger.

En annen ting som er lett å glemme, er at lengden på skaftet bør variere avhengig av hagearbeidet du utfører. Når du hakker bort ugress eller bruker en hakke til andre ting, skjer arbeidet nærmere kroppen, og du trenger derfor kortere håndtak. Når du feier, bør det derimot være lenger.

Skal du grave i kjøkkenhagen eller blomsterbedene, er det lurt å velge en teleskopspade med lav vekt. Da kan du velge lengde på skaftet, samtidig som det blir lettere å grave. Hvis du skal grave dypt, er det best å bruke en spiss spade. Hvis du skal skuffe eller laste, er det imidlertid bedre med en rett, avrundet spade.

Når du velger en spade med teleskopskaft, er det viktig at den er av høy kvalitet. Ellers risikerer du at skaftet ikke holder seg på plass og at du plutselig får håndtaket i magen. Uansett hvor sterk du er, anbefaler vi at du velger en lett spade når du skal grave mye. Aluminium er et lett og robust materiale som er et bedre alternativ enn smijern hvis du skal grave i lengre perioder. Det er også bra med en spade som har en liten bøy på skaftet, fordi det gir en hevstangeffekt. På den måten behøver du ikke å ta i like mye når du graver.

Redskapenes utforming

Det er ikke bare lengden som har betydning for hvilke redskaper som er gode, selve utformingen er også viktig. Mange moderne hageredskaper er utstyrt med ergonomiske håndtak, noe som også hjelper deg med å skåne ryggen. Som vi har nevnt tidligere, handler det mye om å holde ryggen så rett som mulig for å skåne den mest mulig. Med ergonomiske verktøy kan du unngå å bøye ryggen.

Mye av hagearbeidet foregår nær bakken, og det finnes en mengde spesialverktøy som hjelper deg med å ha en ergonomisk arbeidsstilling. På Plantasjen prøver vi regelmessig å ta inn nye, ergonomiske hageredskaper, fordi vi er opptatt av å ta vare på deg som kunde. Hvis du er usikker på hvilke hageredskaper som egner seg til det du skal gjøre, kan du alltid rådføre deg med personalet i butikkene våre, de står gjerne til tjeneste.

Det som gir størst risiko for ryggproblemer, er luking. Det innebærer ofte arbeid i bøyd stilling. I senere tid har imidlertid markedet og redskapene som tilbys for lukearbeidet, blitt revolusjonert. I dag finnes det redskaper som gjør at du kan luke ugress i stående stilling, noe som er gull verd for ryggen. Ryggplager pleier også å oppstå ved klipping av kantene på plenen, men i dag finnes det ergonomiske redskaper også for dette.

Varier arbeidsoppgavene

Ensformige arbeidsoppgaver er ikke bra for ryggen. I en hage er det mye forskjellig som må gjøres, noe som gjør det enkelt å variere. Derfor anbefaler vi at du ikke utfører samme hagearbeid for lenge, slik at du ikke står i samme arbeidsstilling hele tiden. Hvis du må utføre samme arbeidsoppgave over lengre tid, anbefaler vi at du varierer kroppsstillingen for å redusere risikoen for å få problemer med ryggen.

Det er også viktig å være oppmerksom på at hvis du får vondt i ryggen til tross for rådene våre, må du hvile. Kroppen og ryggen trenger da å hente seg inn igjen. Benytt anledningen til å ta en pause eller en høneblund i solstolen eller hagesofaen. Etter litt hvile kommer du til å ha ny energi, og kroppen kan jobbe mer effektivt.

Ikke glem at det finnes hjelpemidler

Mange av tingene du bruker i hagen er tunge, for eksempel krukker med jord og blomster, vannkanner og hekkplanter med store røtter. Tunge løft presser sammen ryggvirvlene, noe som innebærer at ryggvirvlene og ryggraden klemmes sammen. Dette er noe du bør unngå i størst mulig grad. Heldigvis finnes det mange hjelpemidler du kan benytte deg av når du jobber i hagen. Det finnes praktiske vogner du kan lesse ting på. Ved å rulle i stedet for å løfte og bære tingene, beskytter du ryggen og kroppen mot belastning og belastningsskader.

Et annet produkt som er nyttig å bruke i hagen, er en form for hagekrakk. Da slipper du å strekke deg når du skal nå opp, og du kan også sitte på den for å spare knærne.

Balkongsett city gardening Gardena

Svart

219,-
Les mer

Kompostgrep Gardena

Grå

459,-
Les mer

Plastrive Gardena Combisystem XXL

Grønn

359,-
Les mer

Redskapsstativ Combisystem Gardena

Sølv

449,-
Les mer

Håndspreder Gardena

Grønn

329,-
Les mer

Beskjæringssaks Sideskjær Gardena

Grønn

239,-
Les mer

Combisystem Aluminiumsskaft 150 cm Gardena

Sølv

359,-
Les mer

Ferievanningssett med vannbeholder Gardena

1399,-
Les mer

Strøboks Gardena

Grønn

169,-
Les mer

Balkongsett city gardening Gardena

Svart

219,-
Les mer

Kompostgrep Gardena

Grå

459,-
Les mer

Plastrive Gardena Combisystem XXL

Grønn

359,-
Les mer

Redskapsstativ Combisystem Gardena

Sølv

449,-
Les mer

Håndspreder Gardena

Grønn

329,-
Les mer

Beskjæringssaks Sideskjær Gardena

Grønn

239,-
Les mer

Combisystem Aluminiumsskaft 150 cm Gardena

Sølv

359,-
Les mer

Ferievanningssett med vannbeholder Gardena

1399,-
Les mer

Strøboks Gardena

Grønn

169,-
Les mer

Hageergonomi ved ulike typer arbeid

Når du skal løfte, skal du som kjent gjøre det med beina og ikke med ryggen. Det du løfter skal være nær deg, og du skal alltid løfte rett opp. Hvis noe bare skal flyttes et lite stykke, er det ikke nødvendig å løfte det høyt. Da kan du dessuten bruke beina som støtte og dermed skåne ryggen. Hvis du må flytte en tung krukke over en lengre strekning, anbefaler vi at du bruker en form for hjelpemiddel med hjul for å spare kroppen for belastningen.

Vanning av kjøkkenhage og blomsterbed kan også være en påkjenning for ryggen. Mange velger en stor vannkanne, vanligvis på ti liter, og bærer deretter rundt på den. Men faktum er at dette ofte medfører at du bærer skjevt og dermed belaster ryggen på feil måte. Anbefalingen er derfor at du velger to vannkanner på fem liter i stedet. Da får du jevn belastning og dessuten bedre balanse. Du bør ikke velge mindre vannkanner, fordi det i stedet fører til at du må gå flere ganger frem og tilbake. Hvis du velger en vannkanne på ti liter, anbefaler vi at du bærer den med begge hendene.

Å rake løv er nok noe alle er vant til, men vi vet også hvor slitsomt det kan være for ryggen. Det gjør det heller ikke enklere at det som regel er kaldt om høsten når løvet skal rakes. Det kan selvsagt hende at du må rake i blomsterbed og annet om sommeren, noe som også kan være slitsomt, men ikke på samme måte. Et av våre tips når du raker er at du regelmessig bytter grep på riven, altså fra venstre til høyre og omvendt. Prøv også å holde skuldrene nede. Hvis du løfter og spenner dem, får ikke armene nok blodtilførsel, og musklene blir derfor raskt slitne.

Styrk ryggen

Selv om du bruker triksene våre, kan du få litt vondt i ryggen når du jobber i hagen. Faktum er at det som regel ikke finnes grenser for hvor ivrige vi er etter å få hagen i orden. Det fører gjerne til at vi blir litt stive i nakke og rygg. Men dette er noe du kan forebygge ved å trene ryggen i den kalde årstiden. Du bør blant annet trene magemusklene, ettersom de gir støtte til ryggen.

Det er også viktig å tøye ut etter at du har gjort hagearbeid. Hvis du støtter hendene mot korsryggen og bøyer deg fremover, får du mellomvirvelskivene til å falle på plass. På denne måten gjør du ryggen bøyelig igjen. Undervurder aldri tøying, det gjør mye godt for kroppen.

Visste du at du også kan varme opp før hagearbeidet? Ved å varme opp musklene før du setter i gang, er de mer klare for arbeidet. Hagearbeid kan i mange tilfeller være hardere enn en times trening på treningssenteret, og det er derfor ikke så rart at både oppvarming og tøying gjør jobben enklere.

Sett deg ned når du skal jobbe

Du skåner ryggen hvis du setter deg ned når du for eksempel luker ugress i bedene eller klipper roser med hagesaksen. Som nevnt ovenfor er en krakk et godt alternativ. Du trenger ikke en gang en spesiell hagekrakk, du kan like gjerne bruke en barnekrakk. Det finnes også lave stoler med praktiske lommer der du kan oppbevare hageredskapene. Hvis du foretrekker å sitte på en myk pute eller et teppe, er også dette et godt alternativ.

Noen ganger blir vi også nødt til å sitte på kne når vi jobber i hagen, og da er knebeskyttere eller en matte et svært godt alternativ. Ellers får knærne store belastninger av å bære vekten vår, særlig på harde underlag som steinheller eller asfalt. Hvis du heller vil luke ugress stående, anbefaler vi en lukeskyffel med langt skaft. På denne måten slipper du å bøye deg.

Mange kjente leverandører av hageredskaper satser på ergonomi

Det har blitt allment kjent hvor viktig det er med ergonomi på alle områder. Her handler det ikke bare om arbeidsstillingen, men også om redskapene du bruker. Mange velkjente leverandører av hageredskaper har bitt seg merke i dette og har utviklet ergonomiske hageredskaper og verktøy. Det er positivt at produsentene satser på kundenes helse, og vi på Plantasjen tilbyr selvsagt disse moderne, ergonomiske produktene i vårt sortiment.

Blant produsentene som har utviklet ergonomiske verktøy og redskaper for hagearbeid, er for eksempel Fiskars og Gardena. Begge tilbyr kvalitetsprodukter som kan spare ryggen din for unødig belastning. De er imidlertid ikke de eneste som satser på ergonomi.

Ta en kikk i vår velfylte kategori “Hagestell”.

På Plantasjen har vi samlet alle hageredskaper, vanningsutstyr og andre produkter som handler om stell av hagen, i en og samme kategori. For at det skal bli lettere å finne frem, kan du velge blant flere underkategorier. Vi tilbyr redskaper med teleskopskaft, ergonomiske håndtak og lav vekt for å gi deg mulighet til å skåne ryggen.

Ved å velge riktige produkter og følge tipsene og anbefalingene ovenfor, kan du unngå en del ryggsmerter. Selv om det er normalt å få litt vondt i ryggen av arbeid du ikke er vant til å utføre, skal det ikke være uutholdelig. Med oppvarming, gode redskaper, god arbeidsstilling og tøying etterpå kommer du til å slippe å ha vondt etter en dags jobbing i hagen.

Din handlekurv:
Varer
Totalt å betale:
Gå til kassen
Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. BEED2CAF-6775-4D50-832D-C19575417F8F 36C1D222-8DE3-499B-89C5-F0ACC4A3840A Created with sketchtool. 3011D877-6B37-4181-ABF0-09D8986DA7C6 Created with sketchtool. Entre Created with Sketch. 68157682-FC5A-4945-89BC-A1A195DC0E74 Created with sketchtool. F4ECEC60-D397-44D2-87E9-2D4AD35A6F11 Created with sketchtool. Icons/Menu/24px/Black Created with Sketch. order sort-alpha-desc Spør Plantasjen