Kjøpsvilkår og garantier

Bli bedriftskunde hos Plantasjen >>

Betaling e-handel

I Plantasjens nettbutikk betaler du enkelt og sikkert med Klarna. Velg mellom direktebetaling, faktura og delbetaling. Du kan betale med Visa, Mastercard eller American Express, og det er selvsagt ingen gebyrer for kortbetaling.

I Klarnas kasse vises opplysningene dine straks du har identifisert deg. Hvilke opplysninger som vises, kan variere fra gang til gang. Klarna kan foreta en kredittsjekk, noe du i så fall blir varslet om i etterkant. Kredittopplysninger som innhentes av Klarna, påvirker ikke kredittverdigheten din og er ikke synlig for andre. Når du har identifisert deg i kassen, får du se hvilke betalingsalternativer du har tilgang til.

Når du fullfører kjøpet, godkjenner du samtidig Klarnas vilkår. Det er enkelt å betale og få oversikt over kjøpene dine via Klarnas app, som du kan laste ned til mobiltelefonen din. Hvis du har spørsmål om betaling, ønsker en betalingsutsettelse for fakturaen eller vil endre til delbetaling, kontakter du Klarnas kundeservice på klarna.no.

Hjemlevering

Vi leverer fra mandag til lørdag, unntatt tunge leveranser, som leveres mandag til fredag. Vi leverer ikke på røde dager. Ved bestilling får du en oversikt over hvilke tider og fraktpriser som gjelder for akkurat din leveranse.

En del mindre produkter, som frø, blomsterløker og gavekort, sendes med vanlig post og har en leveringstid på 1–3 virkedager. Husk at leveringstiden kan bli noe lengre i uker med røde dager. Kontakt kundeservice hvis du ikke har mottatt varene innen oppgitt leveringstid.

Bedriftslevering

Vi leverer til bedrifter på hverdager, og varene bæres inn i entreen/resepsjonen. Merk at det må være noen til stede for å lukke opp og ta imot leveransen. Detaljert leveringsinformasjon får du når du bestiller.

Leveringsadresse og ufullstendige/feilaktige leveringsopplysninger

Vi leverer til den adressen du angir ved bestilling. Hvis adressen har en portkode, må du oppgi den når du bestiller.

Hvis vi ikke kommer inn i oppgangen/resepsjonen, vil sjåføren ringe telefonnummeret du oppgav ved bestilling. Følg derfor nøye med på telefonen i den perioden vi har angitt at leveringen vil finne sted. Hvis sjåføren ikke får tak i deg, og levering ikke er mulig på grunn av ufullstendige eller feil adresseopplysninger, blir du kontaktet av vår kundeservice. Du kan da velge å få varene levert på nytt på en ny dato mot et nytt fraktgebyr, eller hente dem i den Plantasjen-butikken vi henviser til.

Om produkter og sortiment

For levende planter er det av naturlige årsaker ikke mulig å vise et bilde av hver enkelt plante, og bildene viser dermed et typisk eksemplar av sorten. Siden hver plante er unik, kan utseendet variere noe. Du kan imidlertid være trygg på at når vi plukker bestillingen din, velger vi det beste eksemplaret av planten eller blomsten du har bestilt.

Hvis ikke noe annet er oppgitt, selges planter og blomster uten vase eller potteskjuler.

Fordi planter, blomster og frø avhenger av forhold hos dyrkerne våre, kan vi ikke garantere tilgangen på den enkelte sorten, men vi gjør alltid vårt beste for å sikre et bredt utvalg av blomster og planter.

30 dagers bytterett

Retur når du har handlet i butikk
Vi vil at du skal være fornøyd. Hvis du angrer deg, ta med varen og kvitteringen til en av våre butikker innen 30 dager etter kjøpet, så får du pengene tilbake. Varen skal være i uendret stand eller i ubrutt forpakning.

Retur når du har handlet på nettet
Ved kjøp på nettet gjelder angrefrist på 14 dager ifølge loven om angrerett ved fjernsalg. Vi har utøket angreretten til 30 dager, slik at du har god tid til å angre på kjøpet innen 30 dager ved behov for det. Levende planter, løker, stiklinger og røtter er derimot unntatt fra angreretten ved fjernsalg.

  • Hvis du vil angre på et kjøp på nett, ta med varen og bestillingsbekreftelsen til en butikk innen 30 dager fra den dagen kjøpet ble foretatt. Du kan også kontakte kundeservice og gi beskjed om at du vil benytte deg av angreretten, så hjelper vi deg med å finne din nærmeste butikk.
  • Varen skal være i samme stand som da du kjøpte den, og hvis den ble levert i en forpakning, skal den returneres i originalforpakningen. Tilbakebetaling skjer når vi har mottatt varen fra deg. Fraktkostnader tilbakebetales ikke ved retur, og kostnaden for eventuell returfrakt står du som kunde for. Fraktgebyr tilbakebetales kun ved reklamasjon av skadet eller mangelfull vare. Hvis det er noe galt med din leveranse, er det viktig at du kontakter kundeservice så snart du har mottatt den.

Garantier

Fem dagers garanti på snittblomster
Vi gir deg fem dagers garanti på snittblomster. Det betyr at hvis buketten begynner å henge i vasen innen fem dager etter kjøpet, gir vi deg en ny. Ta med blomstene og kvitteringen til butikken, så bytter vi ut buketten og du kan gå hjem med nye, friske blomster. Hvis du har kjøpt buketten på nett, send et bilde til Kundeservice, så hjelper vi deg med å få en ny bukett. Vil du heller ha pengene tilbake, ordner vi det.

5 ukers garanti på orkidéer
Kjøper du en orkidé av oss garanterer vi at den fortsetter å blomstre fem uker etter kjøpet. Er du ikke fornøyd med orkidéens blomstring tar du den, og kvitteringen, med deg til en butikk og så får du en ny.

12 måneders garanti på flerårige hageplanter
Plantasjen gir ett års garanti på alle flerårige hageplanter. Hvis du har stelt planten på riktig måte og den ikke er frostskadet, gir vi deg en ny plante. Ta med deg planten og kvitteringen til en Plantasjen-butikk, så løser vi det. Vil du heller ha pengene tilbake, ordner vi det.

Transportalternativ

Transportgaranti når du har handlet på nettet
Når vi sender blomster, planter og andre levende vekster til deg, legger vi stor vekt på forpakningen. Personalet vårt pakker inn plantene i beskyttende materiale. Vi er nøye med at de håndteres varsomt og at bilene holder riktig temperatur. Skulle du oppleve at blomster eller planter har tatt skade på veien til deg, ber vi deg kontakte kundeservice umiddelbart etter mottak av leveransen.

Lån tilhenger gratis når du har handlet i butikk
Har du hage, er det lett gjort å handle mye hos oss, og da kan det bli tungt. Vi låner ut tilhengere gratis, slik at du får med alt hjem med bilen. Tilhengerne våre har ikke vinterdekk, så legg gjerne de større/tunge innkjøpene til de delene av året det er bra føre.

Bestill hjemlevering i butikken
Hvis det er for trangt i bilen til å få med alt hjem, kan du bestille hjemlevering i våre butikker. Vi samarbeider med Bring, som mot betaling kjører hjem innkjøpene dine til deg. Spør personalet vårt om hjemkjøring neste gang handlevognen begynner å fylles opp!

Reklamasjoner

Reklamasjon når du har handlet i butikk
Du har to år reklamasjonsrett på varer. Varer som du har kjøpt i en av våre butikker, tar du med til nærmeste Plantasjen-butikk sammen med kvitteringen. Planter, blomster og annet levende er unntatt fra reklamasjonsretten.

Reklamasjon når du har handlet på nettet
Vil du reklamere på noe du har kjøpt på nettet, kan du ta med deg varen og ordrebekreftelsen til en Plantasjen-butikk. Du kan også kontakte kundeservice på e-post. Oppgi ordrenummer i e-posten, legg ved et tydelig bilde av skaden og beskriv hvorfor du vil reklamere varen.

Tvister

Hvis vi mot formodning ikke kommer til enighet om en tvist, følger vi alltid Forbrukerrådets retningslinjer. Hvis du vil klage inn saken, kan du kontakte Forbrukerrådet eller EU-kommisjonens nettbaserte klageportal Online Dispute Resolution (EU ODR).

Les mer om Forbrukerrådet >>
Les mer om EU ODR >>

Betalingsløsninger

Gavekort
Et gavekort hos Plantasjen er en gave som blir satt pris på. Du kan kjøpe våre gavekort i butikkene eller bestille i vår online shop. Her ser du nåværende gavekortsaldo >>

Privatperson
Med Plantasjen Konto kan du dele opp betalingen for det du har kjøpt i butikkene våre og velge når du vil betale. Vi samarbeider med Resurs Bank som tilbyr deg en rask og enkel finansieringsløsning. 

  • 30–60 dagers fri kreditt
  • Valgfrihet ved betaling
  • Opptil 12 måneders rentefri delbetaling 
  • Ingen årsavgift
  • Tilbud knyttet til kortet

Spør i kassen neste gang du besøker oss.

Bedriftskunde

For å bli bedriftskunde hos Plantasjen, fyll ut søknad for bedriftskort. Klikk her for å fylle ut PDF >> 
Fyll ut og skriv ut søknad, påfør underskrift fra signaturberettiget person fra bedriften, og send søknad samt registreringsbevis fra Brønnøysundregistrene på e-post til bedriftskunde@plantasjen.no Plantasjen gjennomfører kredittsjekk av bedriften som en del av vår håndtering av kundesøknader. Etter innvilget søknad sender vi ut velkomstbrev og bedriftskort. Ved eventuelle spørsmål, kontakt oss på e-post: bedriftskunde@plantasjen.no

Bedrifter i Oslo kan bestille planter og tilbehør fra Plantasjen Popup - nettbutikk med et utvalg av vårt sortiment. Bestill her >>

Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. 36C1D222-8DE3-499B-89C5-F0ACC4A3840A Created with sketchtool. 3011D877-6B37-4181-ABF0-09D8986DA7C6 Created with sketchtool. Entre Created with Sketch. Hemleverans Created with Sketch. 68157682-FC5A-4945-89BC-A1A195DC0E74 Created with sketchtool. F4ECEC60-D397-44D2-87E9-2D4AD35A6F11 Created with sketchtool. Icons/Menu/24px/Black Created with Sketch. sort-alpha-desc