Spirer og mikrogrønt

Mangelen på både et vitenskapelig navn og en plantefamilie har sin naturlige forklaring – spirer er nemlig et stadie av frø fra en rekke ulike planter, så det finnes ikke noe felles vitenskapelig navn for spirer. Det er rett og slett frø som har begynt å spire, og en spire er plantens embryo, dvs. forstadiet til det som skal komme. Et annet ord som ofte blir brukt er «mikrogrønt», som er spirer som dyrkes i jord.

Slik dyrker du spirer selv

Spirer og mikrogrønt kan dyrkes i jord, eller i eller på ulike former for beholdere.

Dyrke spirer i et glass

Å dyrke spirer i en glassbeholder er en enkel og artig måte å komme i gang med dyrkingen på. Slik gjør du det:

  1. Beholder
    Ta en stor glassbeholder, f.eks. et stort syltetøyglass. Rengjør det nøye.
  2. Frø
    Ta omtrent to spiseskjeer frø (f.eks. alfalfa eller linser) og fjern misfargede frø. La frøene ligge i bløt i kaldt vann i en bolle i ca. 10 minutter. Hell ut vannet gjennom et dørslag eller noe annet som fanger opp frøene.
  3. Legg frøene i og dekk med vann
    Legg frøene i glasset og dekk dem med vann. Hvor lenge de skal ligge varierer fra spirefrø til spirefrø, men alfalfa skal ligge i ca. 6 timer. Linser skal ligge i ca. 8 timer. Glasset bør ha et lokk som du kan helle ut vann gjennom, f.eks. netting eller et tynt stoff.
  4. Tøm ut vannet
    Etter bløtleggingen tømmer du ut vannet ved å vri glasset i hånden mens vannet renner ut. Få ut så mye vann som mulig. Sett deretter glasset på skrå med lokket ned, slik at vannet kan fortsette å renne ut. Oppbevares på et kjølig sted og ikke i direkte sollys. Skyll spirene et par ganger om dagen og tøm ut vannet.
  5. Etter noen døgn er spirene klare til å høstes!
    3–5 dager er normalt for mange spiretyper. Ha derfor kontroll på spirene slik at du vet når de er klare til å nytes i en salat eller annen matrett.

Så og dyrke spirer og mikrogrønt i jord

  1. Såjord og spirebokser
    Det lønner seg å bruke såjord, og du kan velge en hvilken som helst type beholder – det fungerer like godt med spirebokser som med en potte. Her kan du være veldig kreativ, og med tanke på at disse plantene skal stå fremme i hjemmet, kan det være en god idé å velge en dekorativ beholder.
  2. Så frøene
    Når beholderen er klar og jorden på plass, strør du rikelig med frø over. Det gjør ingenting om frøene sås tett. Velg én type, eller bland som du vil. Dette er også en god anledning til å bruke eventuelle frø du har til overs fra andre såinger, ettersom det er mulig å dyrke spirer fra mange ulike typer frø. Legg så et tynt lag med jord over. Velg frø og tilbehør til dyrkingen.
  3. Fukt jorden
    Fukt deretter jorden og frøene ved hjelp av en sprayflaske. Hold jorden fuktig. Du kan med fordel ta plast over eller en form for kuppel, som du tar av når frøene begynner å utvikle seg.
  4. Plassering og høsting
    Potten, eller boksen, skal stå lyst. Etter noen dager, eller litt lenger avhengig av hvilken sort du har valgt, har det vokst frem skudd og spirer som du kan høste til salater, smørbrød og andre matretter.

Ulike typer frø

Det finnes en rekke ulike planter som gir frø som kan brukes til sunne og gode spirer. Her følger noen av de frøene man vanligvis bruker til dyrking av spirer eller mikrogrønt:

  • Alfalfaspirer
    Kanskje den aller mest kjente spirevarianten som er å få kjøpt i butikken, og som lett kan dyrkes selv. Disse spirene sies å bidra til å holde god balanse i blodet og samtidig hjelpe til med å holde blodtrykk og kolesterol på et jevnt og sunt nivå. Inneholder jern, magnesium, kalium, selen, sink, fosfor og mange nødvendige vitaminer.

  • Brokkolispirer
    Brokkoli er like sunt som spirer, kanskje til og med mer sunnere. Disse spirene inneholder nemlig et stoff som heter sulforafan – et stoff som i studier har vist seg å være effektivt i å forebygge vekst av kreftceller, samtidig som det hjelper mot infeksjoner. I tillegg til viktige vitaminer inneholder brokkolispirer også en rekke nødvendige mineraler.

  • Mungbønnespirer
    Noen spirer er enklere å dyrke enn andre, og mungbønnespirer hører til de enkleste. Dessuten smaker de godt. Spirene inneholder fibre, viktige vitaminer og mineraler, og sies å være bra for hår, hud og negler.

  • Solsikkespirer
    En spire som ikke bare smaker godt, men som også hjelper kroppen med å bryte ned fett på en mer effektiv måte. Det gjør også at forbrenningen blir bedre. Inneholder viktige vitaminer og mineraler, bl.a. kalsium, magnesium, niacin, fosfor og jern.

Groddar

Skudd eller spirer?

Man pleier gjerne å snakke om spirer og skudd om hverandre, og det er ikke veldig stor forskjell på dem. Skudd er ganske enkelt en utvikling av en spire, der spiren har fått en utvekst, mange ganger en grønn stilk med et blad i toppen.

Nyttig matvare med mye næring

Spirer og skudd er i dag blitt en populær kilde til svært nyttige næringsstoffer. Spirer er spesielt rike på proteiner og vitaminer, som er en viktig del av kostholdet vårt. De kan brukes på forskjellige måter, og kan enten spises ferske i salater og andre matretter, helt alene, eller de kan brukes i oppskrifter og tilberedes sammen med andre råvarer.

Spirer er ganske ømfintlige og holder seg ferske kun i kort tid, så å ha en egen avling med spirer i kjøkkenvinduet er med andre ord en sikker måte å sørge for at du alltid har denne supermaten lett tilgjengelig uansett anledning!

Hva er spirer og hvorfor skal vi spise dem?

Spirer er egentlig et utviklet stadie av frø fra ulike plantesorter, noe som betyr at spirer er en naturlig del av livet for de plantene vi har lært oss å elske i kjøkkehagen vår. Det kan være alt fra karse, bønner og linser, men også frø fra for eksempel gulrøtter og fennikel kan gi riktig gode spirer. En spire begynner å dannes når frø får stå i et miljø som har riktig temperatur, god tilgang på vann og dessuten god tilgang på luft. Avhengig av hvilken sort du velger å dyrke, vil det ta mellom 4 og 10 dager før spirene kan høstes.

Spiren inneholder alt det planten kommer til å trenge i sitt fortsatte liv. Det betyr igjen at selve spiren inneholder en høy konsentrasjon av næringsstoffer, mineraler og proteiner, stoffer som trengs for at planten skal kunne vokse seg til på en god måte. Disse stoffene er også veldig nyttige for oss mennesker, og takket være den høye konsentrasjonen, er det ikke så mye som skal til for at vi skal få i oss alt det kroppen trenger for å ha det bra.

Det finnes med andre ord veldig tydelige og sterke argumenter for at dyrking av ulike spirer på kjøkkenet er et sunt og hyggelig tidsfordriv, men det er også artig å ha et eget lite sted der man kan dyrke en avling som er lett tilgjengelig og vokser raskt.

Korte fakta

  • Spirer er ikke en egen planteart, men et stadie i utviklingen av ulike planter 
  • Spirer er rike på proteiner og vitaminer og har en helsefremmende effekt 
  • Noen planter passer bedre å dyrke som spirer enn andre, f.eks. grønne linser
  • Har kort holdbarhet på ca. 3–4 dager
  • Kan med fordel brukes både på smørbrød og i en wok
  • Går veldig raskt å dyrke frem, mellom 4 og 10 dager avhengig av sort

Les mer

Dyrking av grønnsaker – slik lykkes du >>
Så innendørs hele året >>

Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. 36C1D222-8DE3-499B-89C5-F0ACC4A3840A Created with sketchtool. 3011D877-6B37-4181-ABF0-09D8986DA7C6 Created with sketchtool. Entre Created with Sketch. Hemleverans Created with Sketch. 68157682-FC5A-4945-89BC-A1A195DC0E74 Created with sketchtool. F4ECEC60-D397-44D2-87E9-2D4AD35A6F11 Created with sketchtool. Icons/Menu/24px/Black Created with Sketch. sort-alpha-desc