Postnummer |
Obs!
Hva som er på lager varier fra butikk til butikk. Når du bytter butikk blir varer som ikke er på lager i butikken fjernet fra handlekurven.

Gi et gavekort til noen du er glad i

Spørsmål og svar

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene vi får. Hopp ned til det du lurer på:

 

Butikk

Kan jeg reservere varer i butikken?

Nei, du kan dessverre ikke reservere varer i våre butikker. Om det er vanskelig for deg å komme til butikken, anbefaler vi at du handler i vår nettbutikk. Der kan du velge å få varene levert hjem, eller du kan hente dem i butikken.

 

Betaling

Kan jeg betale med Vipps i deres butikker?

Ja, du kan betale med Vipps i alle våre fysiske butikker. Du kan også betale med bankkort eller kontanter.

 

Kontakt

Hvilke åpningstider har dere?

Åpningstidene er ulike fra butikk til butikk. De varierer også noe i løpet av året.

Se gjeldende åpningstider for din butikk >>

Hvordan kan jeg kontakte min butikk?

I visse perioder kan det ta litt tid å få svar på telefon og e-post. Husk at vi gjerne svarer på spørsmål i butikken også. Velkommen innom!

Finn kontaktinformasjon til din butikk >>

 

Retur og reklamasion

Jeg kjøpte feil vare i butikken. Hvordan fungerer åpent kjøp?

Vi vil at du skal bli fornøyd med det du kjøper hos oss. Derfor har du 30 dagers åpent kjøp når du handler i våre butikker. Angerer du på kjøpet? Ta med deg varen og kvitteringen til en av våre butikker, så hjelper vi deg. Varen skal være i samme stand som den var da du kjøpte den. Om den var pakket inn, skal originalemballasjen være hel når du leverer varen tilbake. 

Hvordan går jeg fram for å reklamere på et produkt jeg har kjøpt?

Du har 2 års reklamsjonsrett på varer, regnet fra dagen du mottok dem. For varer eller deler som ifølge normal bruk er beregnet å vare vesentlig lenger enn 2 år, er fristen 5 år. Ta med varen og kvitteringen til nærmeste Plantasjen-butikk, så hjelper vi deg.

Husk at du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget feilen. Reklamerer du innen to måneder etter at du oppdaget feilen, kan du være trygg på at du reklamerer innen rimelig tid.

Hvordan får jeg pengene tilbake når jeg reklamerer på et produkt i en butikk?

Ved reklamasjon i butikk kan du velge mellom å få et nytt produkt eller å få pengene tilbake. Du får pengene tilbake med samme betalingsmåte som du brukte da du kjøpte varen.

Kan jeg reklamere på en vare uten å ta med varen eller kvitteringen til butikken?

Vi må se både varen og kvitteringen for å kunne ta imot en reklamasjon. Snakk med oss i butikken dersom varen er vanskelig å få med seg, så kommer vi fram til en løsning sammen.  

 

Korona

Hva gjør dere for å redusere smitterisikoen under pandemien?

Plantasjen tar smittefaren knyttet til koronaviruset svært seriøst. Vi vurderer situasjonen fortløpende og følger alltid de nyeste retningslinjene fra myndighetene. Det aller viktigste for oss nå er at det skal være trygt for deg som handler hos oss – og for våre ansatte.

Les mer om hva vi gjør for å forebygge smitte >>

 

Nettbutikk

Hvorfor blir bestillingen min delt opp på både hjemlevering og «Klikk og hent»?

I nettbutikken finnes det mange varer som du både kan bestille for henting i butikk og for hjemlevering. Noen varer er kun tilgjengelige for hjemlevering, og andre kun for «Klikk og hent». Grunnen til dette er at vi har flere lagre som vi leverer bestillingen din fra. I noen tilfeller kan en bestilling med flere varer deles på to leveringsmåter, slik at du henter noe i butikken og får resten levert hjem.

Når du bestiller en vare i nettbutikken, ser du hvilke leveringsalternativer som er mulige.

 

Kontakt

Jeg har et spørsmål om bestillingen min. Hvordan kan jeg kontakte nettbutikken?

Kontakt oss på netthandel@plantasjen.no. Skriv gjerne ordrenummeret i e-posten, så finner vi bestillingen din raskt.

 

Bestilling

Jeg har ikke fått ordrebekreftelse på bestillingen min. Hva gjør jeg?

Sjekk om ordrebekreftelsen har blitt stoppet av spamfilteret eller havnet i søppel- eller reklamemappen din. Kontakt oss på netthandel@plantasjen.no dersom du ikke finner den der, så hjelper vi deg.

Jeg har ikke fått leveringsbekreftelse på bestillingen min. Hva gjør jeg?

Du får leveringsbekreftlesen først når bestillingen er pakket og klar for hjemlevering eller henting i butikk. Om du ikke har fått leveringsbekreftelse, kan det være fordi ordren ikke er pakket ennå.

Sjekk gjerne om leveringsbekreftelsen har blitt stoppet av spamfilteret eller havnet i søppel- eller reklamemappen din. Kontakt oss på netthandel@plantasjen.no om du er usikker. Skriv gjerne ordrenummeret i e-posten, så finner vi bestillingen din raskere.

Kan jeg gjøre endringer i bestillingen min i etterkant?

Nei, du kan ikke endre bestillingen etter at den er pakket. Kontakt oss på netthandel@plantasjen.no så fort som mulig dersom du vil endre noe, så sletter vi bestillingen din. Deretter kan du bestille varene du vil ha på nytt. Om bestillingen er pakket allerede, kan vi dessverre ikke slette bestillingen. Vil du kjøpe flere varer, kan du i stedet legge til en ny bestilling.

Jeg har skrevet inn feil kontaktinformasjon ved bestilling. Hvordan endrer jeg dette?

Kontakt oss på netthandel@plantasjen.no så fort som mulig om du trenger å endre kontaktsopplysninger. Vi sletter da din bestilling, slik at du kan legge inn en ny bestilling med riktige kontaktopplysninger.

Jeg angrer på kjøpet. Kan jeg avbestille?

Kontakt oss på netthandel@plantasjen.no så fort som mulig om du angrer på kjøpet og vil slette bestillingen din. Skriv gjerne «Angrer ordre» og ditt ordrenummer i emnefeltet. Om bestillingen allerede er pakket, kan vi dessverre ikke slette den. Da må du i stedet returnere varene.

Hvor mye koster hjemlevering?

Fraktkostnaden for bestillingen beregnes ut ifra vekt, volum og avstanden mellom lageret og leveringsadressen. I kassen ser du hva fraktkostnaden blir for det du vil bestille. Det er alltid gratis å hente i butikk, velg da «Klikk og hent» som leveringsmetode.

Hvorfor fikk jeg ikke alle varene jeg bestilte?

I noen tilfeller sendes din ordre fra to ulike lagre. Da blir leveransen delt opp. I leveringsbekreftelsen ser du om dette gjelder for din bestilling. Lagersaldoen vår endres fort, og i noen få tilfeller kan vi dessverre ikke levere det du har bestilt. I leveringsbekreftelsen ser du hvilke varer du kommer til å få. Du betaler selvsagt kun for varene som leveres.

 

Hjemlevering og henting på utleveringssted

Tilbyr dere hjemlevering?

Ja, vi tilbyr hjemlevering i store deler av landet. Det kan være begrenset mulighet for hjemlevering på planter og andre sensitive varer, siden vi ikke kan garantere at de tåler transporten. Legg inn ditt postnummer for å se leveringsalternativene for varene du vil bestille i nettbutikken.

Kan jeg selv velge dato for hjemleveringen?

Nei, du kan ikke velge leveringsdato for hjemlevering. Vi leverer innen 5 arbeidsdager. Når bestillingen er pakket får du en leveringsbekreftelse fra oss. Deretter tar transportøren over og sender deg dato og tid for leveringen.

Når kommer hjemleveringen min?

Beregnet leveringstid er innen 5 arbeidsdager. Vi leverer mandag–fredag. I enkelte peridoer kan leveringstiden bli noe forsinket. Du får en beregnet leveringstid når du bestiller. Når ordren er pakket og på vei, kontakter transportøren deg om tidspunkt for leveringen.

Hvordan vet jeg når hjemleveringen kommer?

Når vi har pakket bestilllingen vil transportøren sende deg tidspunkt for levering.

Må jeg være hjemme for å ta imot hjemleveringen?

Om du må være hjemme ved levering eller ikke avhenger av transportøren og leveringsmåten. Følg transportørens anvisninger. Tenk også på at planter er følsomme for værforhold om de står utendørs.

Kan jeg få bærehjelp ved hjemlevering?

Hjelp til å bære varene er ikke inkludert i frakten. Ønsker du bærehjelp, kan du kontakte transportøren for å høre om de kan tilby dette – og eventuelt til hvilken pris. Kontakt gjerne transportøren så snart du får leveringsmelding.

Hvor plasseres pakken ved hjemlevering?

Transportøren vil sette lettere leveranser utenfor døren din om du bor i enebolig eller liknende, og innenfor porten om du bor i bygård. Tunge leveranser settes ved tomtegrensen. Det må være et fast dekke for at varene skal kunne fraktes fram til tomtegrensen. Er det et mykt og bevegelig underlag, for eksempel en grusvei, settes varene så nær tomtegrensen som mulig.

Tar dere paller i retur?

Nei, retur av paller er ikke inkludert når du får tunge varer levert hjem.

Hvordan henter jeg min bestilling hos et utleveringssted?

Du må vise legitimasjon når du henter pakken din på et utleveringssted. Dersom noen andre skal hente pakken, må denne personen vise både din og sin egen legitimasjon. Pakken må hentes innen den datoen utleveringsstedet angir. Hvis ikke, sendes pakken tilbake til Plantasjen.

 

Betaling

Kan jeg betale med Vipps i nettbutikken?

Du kan betale med Vipps i alle våre fysiske butikker, men foreløpig ikke i nettbutikken. Vi vurderer fortløpende nye betalingsmetoder som kan gjøre det enkelt for alle å handle hos oss.

Hvordan får jeg pengene tilbake når jeg reklarmerer på et kjøp i nettbutikken?

Du får tilbake pengene via Klarna, innen 14 dager og med samme betalingsmetode som du brukte da du kjøpte varene. Kontakt Klarna dersom du har spørsmål om tilbakebetaling.

Jeg har spørsmål om min betaling via Klarna. Hvem kan jeg kontakte?

Når du handler i nettbutikken går betalingen via Klarna. Kontakt Klarna dersom du har spørsmål om betalingen.

Hvilke betalingsmåter kan jeg bruke i nettbutikken?

I Plantasjens nettbutikk betaler du enkelt og sikkert med Klarna. Du kan velge mellom direktebetaling fra bank eller kort, faktura og delbetaling. Kortene du kan betale med er Visa og Mastercard, og det er selvsagt gebyrfritt. Du kan også betale med gavekort fra Plantasjen.

 

Klikk og hent

Kan jeg bestille på nett og hente i butikk – «Klikk og hent»?

Ja, du kan handle på nett på plantasjen.no og hente i butikk. Det er mulig å hente en bestilling i de fleste av våre butikker. Velg «Klikk og hent» som leveringsalternativ når du bestiller. Dobbeltsjekk gjerne at du har valgt den butikken du vil hente i, før du avslutter kjøpet.

Kan jeg velge hvilken dag jeg kan hente i butikk?

Nei, du kan ikke velge hvilken dag du skal hente i butikk selv. Forventet leveringstid ser du i kassen ved bestilling. Når ordren er pakket og klar for å hentes i butikken, får du en SMS og en leveringsbekreftelse på e-post.

Når kan jeg hente bestillingen min i butikken?

Tiden det tar fra vi tar imot bestillingen til den er klar til å hentes i butikk kan variere. Som regel kan du hente bestillingen neste dag. Forventet hentetid kan du se når du bestiller. Når ordren er pakket og klar for å hentes, får du en e-post og SMS fra oss med din leveringsbekreftelse.

Du bør hente bestillingen din i butikken så fort som mulig, senest dagen etter at du har fått leveringsbekreftelse. Planter er sensitive og bør ikke stå pakket for lenge.

Hvordan henter jeg bestillingen min i butikken?

Følg skiltene til utleveringsstedet i butikken. For å hente bestillingen viser du bare fram leveringsbekreftelsen. Du bør hente bestillingen din i butikken så fort som mulig, senest dagen etter at du har fått leveringsbekreftelse. Planter er sensitive og bør ikke stå pakket for lenge.

Jeg valgte feil butikk da jeg bestilte med «Klikk og hent». Kan jeg bytte butikk?

Nei, du kan ikke bytte butikk etter at bestillingen er sendt inn. Kontakt oss på netthandel@plantasjen.no så fort som mulig, så hjelper vi deg med å slette bestillingen. Deretter kan du bestille på nytt, til riktig butikk.

Hvorfor kan jeg ikke velge «Klikk og hent» på alle varer i nettbutikken?

Når du velger «Klikk og hent», kan du kun handle varer som er tilgjengelige i den valgte butikken. Derfor er det ikke alltid mulig å bestille hele vårt sortiment for henting i butikk.

Hvor lang tid har jeg på meg når jeg skal hente bestillingen min i butikken?

Du bør hente bestillingen din i butikken så fort som mulig, senest dagen etter at du har fått leveringsbekreftelse. Planter er sensitive og bør ikke stå pakket for lenge.

 

Retur og reklamasjon

Hva må jeg gjøre for å bruke angreretten og returnere et produkt?

Du kan returnere en vare i butikk eller ved å sende den tilbake til oss innen 30 dager fra dagen du la inn bestillingen. Bruk gjerne angrerettskjemaet (pdf).

Det koster ingenting å returnere varen til butikken. Ta med leveringsbekreftelsen, så får du hjelp i butikken. Du kan også sende returen til Plantasjen, Bærum, Johs Haugeruds vei 20, 1351 Rud. Du som kunde må da stå for returfrakten.

Husk at varen skal være i samme stand som da du kjøpte den. Hvis varen var pakket inn da du kjøpte den, skal den ligge i originalemballasjen ved retur.

Gjelder angreretten for alle produkter i nettbutikken?

Angreretten gjelder for alle varer bortsett fra levende planter, løker, stiklinger og røtter. 

Jeg skal sende et produkt i retur. Hvem betaler returfrakten?

Det er gratis å returnere varer i våre butikker. Velger du i stedet å sende varene tilbake med post, må du stå for fraktkostnaden selv.

Får jeg pengene tilbake for frakten om jeg sender hele eller deler av bestillingen i retur?

Om du har angret på et kjøp og sendt hele bestillingen i retur, vil du få tilbake pengene for fraktkostnaden. Om du returnerer deler av bestillingen, vil du ikke få tilbake pengene for fraktkostnaden – med mindre frakten hadde vært lavere uten den returnerte varen. I så fall blir differansen tilbakebetalt.

Hvordan reklamerer jeg på produkter som jeg har kjøpt i nettbutikken?

Du kan reklamere på kjøp i nettbutikken både i en fysisk butikk og via kundeservice.

Ta med deg varen til butikken sammen med leveringsbekreftelsen, så får du hjelp med reklamasjonen.

Du kan også kontakte oss på netthandel@plantasjen.no for å få hjelp. Legg ved angrerettskjema (pdf)) eller oppgi ordrenummer og årsaken til reklamasjonen i e-posten. Legg også ved bilder eller film som viser hva som er feil med produktet. 

 

Garanti

Har dere garanti på planter?

Ja, vi har garanti på planter! For oss er det viktig at du blir fornøyd selv om du har handlet noe du ikke var fornøyd med. Vi har derfor garanti på grønne inneplanter, avskårne blomster, orkidéer og flerårige hageplanter.

Les mer om våre garantier >>

Hvordan benytter jeg meg av garantien på planter?

Om du vil benytte deg av plantegarantien, tar du med deg planten og kvitteringen/leveringsbekreftelsen til butikken. Der får du en ny plante eller pengene tilbake. Om du har handlet i nettbutikken, kan du kontakte oss på netthandel@plantasjen.no, så hjelper vi deg. Send oss et bilde av planten du ikke er fornøyd med, sammen med ordrenummeret.

 

Kundeklubb

Hvordan blir jeg medlem i Plantasjens kundeklubb?

Det er enkelt å bli medlem i vår kundeklubb! Vi hjelper deg gjerne i kassen i våre butikker. Du kan også bli medlem i kundeklubben her og nå, via vår nettside. Fyll inn dine kontaktopplysninger, så blir du medlem og får samtidig tilgang til Mine sider, hvor du kan logge inn for å se dine kjøp og kvitteringer.

Hvor finner jeg kvitteringene på Mine sider?

Logg inn på Mine sider på plantasjen.no. Der finner du kvitteringer for alle kjøp du har gjort som medlem. For at kjøpene dine skal registreres, må du si ifra om at du er medlem når du handler i våre butikker. Når du handler i nettbutikken, må du huske å logge inn på Mine sider først.

Hvordan oppdaterer jeg kontaktopplysningene mine i Kundeklubben?

Du kan endre kontaktopplysningene dine ved å logge inn på Mine sider. Gå til «Min profil» og velg «Regiger profil». Endre opplysningene og klikk på «Lagre».

Hvorfor får jeg ikke logget inn på Mine sider?

Det kan være flere grunner til at du ikke får logget inn på Mine sider:

  1. Du har ikke logget inn på Mine sider før, og medlemskapet er derfor ikke aktivert. Aktiver medlemskapet ditt her, så sender vi deg en e-post med instruksjoner. Merk at det kan ta en stund før du får e-posten. Ta gjerne også en titt i søppel- eller reklamemappen din, da e-posten i noen tilfeller kan havne der.
  2. Du oppgir en annen e-postadresse enn den som er registrert på medlemskapet ditt. Om du ikke husker eller har tilgang til e-postadressen, så kan vi hjelpe deg i kassen i våre butikker. Du kan også kontakte oss på kundeklubben@plantasjen.no.
  3. Det finnes ingen e-postadresse på din konto. Besøk oss i butikk eller kontakt oss på kundeklubben@plantasjen.no, så hjelper vi deg. Så snart e-postadressen din er lagt til, kan du aktivere medlemskapet og logge inn på Mine sider. 

Hvorfor får jeg ikke nyhetsbrev fra Plantasjen?

Det kan være flere grunner til at du ikke får nyhetsbrev fra oss. Kontakt oss på kundeklubben@plantasjen.no om du ikke finner løsningen under.

  1. Vi mangler samtykke til å sende deg nyhetsbrev. Du kan gi ditt samtykke ved å logge inn på Mine sider. Velg «Min profil» og «Rediger profil». Der huker du av for «Send meg medlemstilbud, inspirasjon og events via e-post». Klikk på «Lagre» til slutt.
  2. Vi har ikke e-postadressen din. Vi kan hjelpe deg i kassen i våre butikker. For at vi skal være sikre på at du er du, må du vise legitimasjon i kassen.
  3. Nyhetsbrevet har havnet i søppel- eller reklamemappen din. Se etter nyhetsbrevet i søppelmappen – eller i reklamemappen, der våre nyhetsbrev havner om du har Gmail.
  4. E-postleverandøren din har svartelistet e-post fra Plantasjen. Dette gjelder stort sett eldre e-postadresser, ofte adresser som er koblet til bredbåndsleverandørens domener. Vårt råd er å bytte til en mer moderne e-postadresse, for eksempel Gmail.

Sist jeg var i butikken, kunne dere ikke finne mitt medlemskap i Kundeklubben. Hva har skjedd?

Ta kontakt med oss på kundeklubben@plantasjen.no, så sjekker vi hva som har skjedd. I de fleste tilfeller finnes medlemskapet fortsatt i vår database. Midlertidige feil kan ha vært skyld i at medlemskapet ikke kunne hentes opp akkurat da du var i butikken.

Jeg har ikke mulighet til å hente buketten til min fødselsdag akkurat nå. Hva kan jeg gjøre?

Gratulerer så mye med dagen! Kontakt oss på kundeklubben@plantasjen.no, så forlenger vi gyldigheten på din fødselsdagsbonus. Du kan også be noen du kjenner om å hente buketten din. Han eller hun må vise fram både sin egen og din legitimasjon i kassen for å få hente buketten.

 

Gavekort

Hvordan kan jeg se saldo på gavekortet mitt?

Du kan enkelt se saldo på gavekortet ditt via nettsiden vår. Fyll inn den 16-siffrede koden på gavekortet ditt samt bokstavene som vises på skjermen. Du kan også spørre i butikk, så hjelper vi deg i kassen

Hvordan kjøper jeg digitalt gavekort?

Du kan enkelt kjøpe et digitalt gavekort på vår nettside. Velg beløp, og om du vil sende gavekortet på e-post eller SMS. Angi dato og tid for utsendelse. Fyll inn mottakerens kontaktopplysninger, eller send gavekortet til deg selv om du heller vil videresende eller skrive det ut.

Hvordan betaler jeg med Plantasjens gavekort?

Du kan betale med våre gavekort når du handler i våre butikker, også i nettbutikken. Om du handler i nettbutikken, oppgir du nummeret og koden på gavekortet i kassen. Om du handler i våre butikker, viser du gavekortet til personen i kassen.

Har dere gavekort?

Vi har både fysiske og digitale gavekort som fungerer som betalingsmiddel i alle våre butikker – også nettbutikken. Fysiske gavekort kan du kjøpe i våre butikker, og digitale gavekort kan du kjøpe på vår nettside. Kjøp digitalt gavekort >>

Kan jeg veksle inn gavekortet i kontanter?

Nei, gavekortet kan ikke veksles inn i kontanter.

Kan jeg fylle på mer penger på gavekortet?

Nei, våre gavekort kan kun lades opp én gang. Hvis du vil ha et gavekort med en høyere verdi, kan du kjøpe et gavekort til. Digitale gavekort kjøper du på vår nettside, og fysiske gavekort kjøper du i butikkene våre. Kjøp digitalt gavekort >>

Jeg har mistet gavekortet mitt. Kan jeg få et nytt?

Nei, et mistet gavekort kan ikke refunderes. Plantasjen tar ikke ansvar for stjålne eller mistede gavekort. 

Hvor lenge er gavekortet fra Plantasjen gyldig?

Gavekortet er gyldig i 2 år fra kjøpsdato.

 

Råd om planter

Hvordan tar jeg vare på plantene mine?

Du finner både gartnere og andre eksperter på planter i våre butikker. Vi hjelper deg gjerne med råd og tips om hvordan du kan ta vare på plantene dine best mulig. Ta gjerne med bilder av planten din, slik at vi kan se hvordan den ser ut. Du kan også kontakte oss på kundeservice@plantasjen.no for gode råd.

Kan dere hjelpe meg med å velge hvilke planter jeg skal ha inne eller i hagen?

Ja, du finner både gartnere og andre eksperter på planter i våre butikker. Ta gjerne med deg et bilde av stedet der plantene skal være, uansett om det er inne eller ute i hagen. Du kan også kontakte oss på kundeservice@plantasjen.no for gode råd.

Planten min ser litt trist ut. Hva kan det skyldes?

Det kan være flere grunner til at planten ser litt trist ut.

  1. Planten har fått for mye eller for lite vann. Sjekk om potten er tung eller lett. Om den kjennes tung ut, kan det tyde på at planten har fått for mye vann. Dersom jorden er våt, kan du prøve å vanne mindre. Jorden skal holdes fuktig, men ikke være våt. Dersom jorden er tørr, kan du prøve å vanne litt mer, i alle fall om det ikke er en plante som trives best i tørr jord.
  2. Planten må pottes om. Sjekk om planten har en potte som er for liten. Løft planten opp fra potten, og se om røttene har god nok plass. Hvis det er trangt for røttene, kan det være at du bør bytte til en større potte med litt ny jord.
  3. Planten trives ikke der den står. Noen ganger trenger planter bare å bytte plass for å trives. Sjekk om planten er riktig plassert utifra hva den trenger; sol, skygge eller halvskygge.

Du finner også tips og råd om stell av din plante på våre nettsider. Se våre planteguider >>

Hvilken næring trenger planten min?

Ulike planter trenger ulik type næring. Generelt kan man si at flytende næring er korttidsvirkende. Dette passer best for planter i potter og krukker. Kugjødsel, pellets og andre faste næringsprodukter har en svakere effekt, men også lengre virkningstid. Dette passer best for planter som står ute i hagen.

Slik finner du riktig næring til dine inneplanter >>

Gjødningsskole – finn riktig gjødsel til dine planter >>

Du kan også snakke med våre gartnere og planteeksperter i butikkene våre for å få tips og råd.

Hvordan vet jeg om planten har fått for mye vann?

Det er fort gjort å vanne litt for mye, men det kan skade plantene dine. Dette er vanlige tegn på at planten har fått for mye vann:

  • Plantens rotsystem krymper.
  • Det ligger et hvitt lag på jorden.
  • Planten begynner å henge, men uten synlige visne og tørre deler.

Les gjerne planteguiden for planten din på våre nettsider, eller spør oss i butikken for å få råd og tips om hvordan du tar vare på plantene dine på best mulig måte.

Kan plantene mine overleve i potte utendørs?

Om sommeren klarer de fleste planter seg fint ute, selvsagt avhengig av utetemperaturen. Å få plantene til å overleve i potte over vinteren er imidlertid alltid et sjansespill. For å øke sjansen for at plantene skal overleve, kan du isolere rundt pottene innvendig med bobleplast, liggeunderlag eller isopor. Tenk også på at det blir mer jord jo større potte du planter i, noe som igjen økter sjansen for at planene kan klare seg gjennom vinteren.

Snakk gjerne med oss i butikk for å få råd om hvilke planter som overlever i potte over vinteren.

Hvordan kan jeg forebygge eller bli kvitt skadedyr uten å bruke kjemikalier?

Den beste måten å motvirke skadedyr på er å sørge for at plantene er riktig plassert og får riktig menge vann og næring. Sånn kan du styrke plantens immunforsvar, slik at den blir mindre utsatt for skadedyr.

Dersom planten din likevel blir utsatt for skadedyr, må du finne ut hva slags skadedyr det er snakk om før du starter med behandling. Mot de fleste typer skadedyr anbefaler vi at du sprayer en såpeblanding på bladene. Bland 1 til 2 ss grønnsåpe med 1 liter vann. Spray aldri såpeblanding på planter som står i solen, da blandene kan få brannskader av såpen. Gjenta behandlingen i en uke, med 1 til 2 dagers mellomrom. Ved veldig sterke angrep kan 2 ml rødsprit også tilsettes per liter vann.

Potteplanten min har gule blader, mister blader og blir slapp på høsten/vinteren. Hva kan jeg gjøre?

I vinterhalvåret går inneplantene våre i vinterdvale. Det innebærer at de, i litt ulik grad, er mindre aktive og bruker mindre energi. Det i sin tur gjør at de ikke trenger like mye vann og næring som i sommerhalvåret. På høsten og vinteren kan plantene både miste blader og henge. Det trenger ikke å bety at planten ikke blir tatt godt vare på, men det kan være at du må endre hvordan du tar vare på den inntil varmen og lyset er tilbake. Her er noen tips:

  1. Bruk plantebelysning for å gi planten mer lys.
  2. Tilsett fukt med en sprayflaske 1 til 2 ganger i uken.
  3. Reduser vanningen, og la jorden tørke ut mellom hver vanning.
  4. Halver mengen næring, om du pleier å gi planten næring regelmessig.

Jeg har fått skadedyr på en plante. Hva skal jeg gjøre?

Dersom du mistenker at planten din er angrepet av skadedyr, anbefaler vi at du isolerer planten fra andre planter og prøver å finne ut hvilken type skadedyr det dreier seg om. Det finnes ulike måter å bekjempe skadedyr på, avhengig av hvilken type det er. Vi oppfordrer til å bruke naturlige midler, som for eksempel såpeblanding.

Ta gjerne et tydelig nærbilde av insektene samt hvordan planten ser ut, og spør oss i butikken om råd. Du kan også sende spørsmål til kundeservice@plantasjen.no.

Hvorfor kommer det skadedyr på plantene mine?

Å få skadedyr på plantene kan ramme selv den beste planteentusiansten, og det trenger ikke å bety at planten har blitt dårlig tatt vare på. Skadedyr kan komme utenfra gjennom et åpent vindu eller fra andre planter i hjemmet ditt. En plante som ikke får riktige forutsetninger, kan også være ekstra utsatt for angrep – for eksempel om den står feilplassert eller får for mye eller for lite vann eller næring.

Er alle småkryp på planter skadelige?

Det finnes mange insekter som er nyttedyr og dermed bidrar til at planter trives. Ser du småkryp på planten din, kan de være ufarlige – og til og med bra for planten. Finn gjerne ut hvilken type insekter det er snakk om. Det finnes matnyttig informasjon og bilder på nettet og i ulike planteforum. Du kan også ta et tydelig bilde av småkrypene og vise det til personalet i en av våre butikker – eller sende det til kundeservice@plantasjen.no. Vi hjelper deg gjerne med å finne ut hva det kan være. Ta gjerne et bilde av hele planten også, slik at vi kan gjøre en god vurdering av plantens tilstand.

 

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Ta kontakt med oss – vi er her for å hjelpe deg.

Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. BEED2CAF-6775-4D50-832D-C19575417F8F 36C1D222-8DE3-499B-89C5-F0ACC4A3840A Created with sketchtool. 3011D877-6B37-4181-ABF0-09D8986DA7C6 Created with sketchtool. Entre Created with Sketch. 68157682-FC5A-4945-89BC-A1A195DC0E74 Created with sketchtool. F4ECEC60-D397-44D2-87E9-2D4AD35A6F11 Created with sketchtool. Icons/Menu/24px/Black Created with Sketch. order sort-alpha-desc