Spørsmål & svar

Her finner du et sammendrag av de vanligste spørsmålene til Plantasjen kundeservice.

Områder: Nettbutikk, Butikk/hjemmeside, Kundeklubb, Råd om planter, Åpent kjøp, Reklamasjon.

Nettbutikk

Jeg ønsker å bestille fra dere og få levert varene ut i bilen. Lar det seg gjøre?

Nei vi har ingen tekniske løsninger for dette pr i dag. Men vi har e-handel som har størstedelen av sortimentet og der får du varene levert hjem dersom du bor i områdene rundt Oslo, Stavanger, Bergen eller Trondheim.

Se mer om områdende under spørsmålet ”Hvilke områder gjelder netthandelen for”.

Når kommer leveringen min?

Du velger ønsket leveringsdato når du legger inn bestillingen. Hvis du har glemt hvilken bestillingsdato du valgte, kan kundeservice hjelpe deg med å finne frem datoen. Det er stor pågang akkurat nå, og det kan derfor forekomme forsinkelser. Du mottar en e-post når bestillingen er pakket og klar for henting av transportøren. Leveringen finner sted i henhold til ønsket tidspunkt du oppga i bestillingen, og du trenger ikke å være hjemme for å ta imot leveringen.

Vi benytter oss av to transportører, Bring og Dønn Grønn. Sjåførene kontakter deg alltid en stund i forkant av leveringen. Merk at dersom du har valgt Dønn Grønn, så vil du ikke kunne benytte deg av sporingslenken som står i leveringsbekreftelsen.

Hvorfor fikk jeg beskjed så sent om at varen er utsolgt?

Iblant går vi tom for populære varer. Vi prøver alltid å gi deg beskjed om dette så raskt som mulig. Det er stor pågang akkurat nå, og dessverre kan du få beskjed om at varer er utsolgt rett før bestillingen din skal sendes. Du debiteres kun for de varene du mottar.

Kan jeg gjøre endringer i bestillingen min?

Varer kan ikke legges til eller fjernes fra bestillingen. Ønsker du å kjøpe flere produkter, legger du helt enkelt inn en ny bestilling.

Jeg angrer meg og vil kansellere bestillingen. Hvordan gjør jeg det?

Send en e-post til netthandel@plantasjen.no så snart som mulig, så forsøker vi å kansellere bestillingen. Hvis den har blitt pakket, kan den ikke kanselleres og bestillingen vil bli sendt ut til deg. Du kan returnere bestillingen kostnadsfritt til nærmeste butikk.

Hvilke områder gjelder netthandel for?

Du kan handle på nettet hvis du bor sentralt i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim. Vi har et utvalgt sortiment av møbler fra Hillerstorp som kan bestilles til hele landet. Fremover håper vi å kunne utvide dekningsområdet for netthandel.

Se Oslo området (pdf) >>
Se Stavanger området (pdf) >>
Se Bergen området (pdf) >>
Se Trondheim området (pdf) >>

Kan jeg bestille på nettet med hjemlevering?

På produktsiden over handleknappen finner du et felt der det står «Se mulighet for hjemlevering». Ved å oppgi postnummeret ditt får du vite om vi kan levere til deg, og om varen er på lager.

Kan jeg bestille på nettet og hente i butikk?

Nei, for tiden er det ikke mulig å bestille på nettet og hente i butikk. Men denne tjenesten vil bli lansert i løpet av året.

Hvor lang er leveringstiden når jeg bestiller på nettet?

Beregnet leveringstid er mellom 4-6 høytidsfrie hverdager. Leveringstider varierer avhengig av sesong og fraktalternativ. Du vil alltid se aktuell leveringstid i kassen før du sluttfører kjøpet ditt.

Kan jeg betale med Vipps?

Vi tilbyr Vipps i alle butikker, og du kan også betale med bankkort eller kontanter.

Ved netthandel kan du betale med kort eller mot faktura via Klarna.

Fraktkostnader

Våre fraktkostnader består av leveringskostnader og et plukke- og pakkegebyr. Frakten inneholder bl.a. kostnader til drivstoff, trengselsskatt og annet som transportørene betaler for.

Les mer om frakt >>

Finnes det noen begrensning for maksvekten på en bestilling?

Maksvekt per bestilling i Norge er 2000 kg. Hvis bestillingen overstiger maksvekten, vises ingen leveringsalternativer.

Kan man kjøpe gavekort på nettet?

Nei, ikke i dag, men vi jobber for å kunne tilby det innen kort tid.

Kan man handle med gavekort på nettet?

Nei, ikke i dag. Men vi arbeider for å kunne tilby det innen kort tid.

Plukke- og pakkegebyr

Ja, vi legger til et plukke- og pakkegebyr som vises i kassen i forbindelse med kjøpet ditt. Produktene våre er ofte ømfintlige og følsomme. For at vi skal kunne garantere at produktene er like fine i butikken som når du får dem levert hjem til deg, legger vi til et servicegebyr for plukking og pakking ved kjøp på nettet.

Les mer om plukke- og pakkegebyr >>

 

Butikk/hjemmeside/gavekort

Jeg kan ikke gå i deres butikker nå under coronatiden. Kan jeg handle utenfor butikken?

Nei vi har ingen tekniske løsninger for dette pr i dag. Men vi har e-handel som har størstedelen av sortimentet vårt, og der får du varene levert hjem dersom du bor i områdene rundt Oslo, Stavanger, Bergen eller Trondheim.

Se mer om områdende under spørsmålet ”Hvilke områder gjelder netthandelen for”.

Jeg ønsker å bestille fra dere og få levert varene ut i bilen. Lar det seg gjøre?

Nei vi har ingen tekniske løsninger for dette pr i dag. Men vi har e-handel som har størstedelen av sortimentet og der får du varene levert hjem dersom du bor i områdene rundt Oslo, Stavanger, Bergen eller Trondheim.

Se mer om områdende under spørsmålet ”Hvilke områder gjelder netthandelen for”.

Hvorfor har dere sluttet å ha åpent for oss i risikogruppen?

Vi har valgt å slutte med ekstra åpningstider pga strengere retningslinjer fra FHI der risikogruppene anmodes så langt det lar seg gjøre å unngå besøk som innebærer kontakt med andre mennesker. Istedenfor ekstra åpningstider for risikogruppene har vi utvidet åpningstiden i alle butikkene for minst mulig trengsel. Vi ser også på hvordan vi kan gi informasjon om når det er minst antall kunder i butikkene slik at de som ønsker kan besøke oss da.

Jeg sjekket lagersaldo på hjemmesiden, men da jeg kom til butikken, var produktet utsolgt. Hvorfor?

Lagersaldoen kan endre seg raskt på grunn av mange kunder i butikken. Varene fylles oftest på fortløpende. Sjekk med butikkpersonalet når varen forventes å komme inn igjen.

Finn nærmeste butikk >>

Hvordan kan jeg finne mål eller størrelser for varer?

Iblant er ikke alle mål oppgitt på hjemmesiden. Du kan få svar på det du lurer på, ved å besøke oss i butikk eller kontakte kundeservice. Hvis du kontakter kundeservice, vær obs på at det kan ta noen dager før du får svar. For raskest mulig svar, anbefaler vi deg å dra til butikk. Butikkpersonalet kan hjelpe deg med å ta mål.

Finn nærmeste butikk >>

Jeg vil bestille en møbelgruppe. Hvordan går jeg fram?

Hvis det er en av Plantasjens egne møbelgrupper, bestiller du dette i butikk. Merk at enkelte møbler må bestilles inn til butikken, og det kan ta tid før de ankommer butikk og kan hentes. Du får beskjed fra butikken når møbelet har kommet, og det er mulig å bestille hjemkjøring av dette i forbindelse med kjøpet.

Møbler fra Hillerstorp kan bestilles på hjemmesiden vår og leveres rett hjem til deg.

Jeg får ikke kontakt med butikken, hva gjør jeg?

Det er stor pågang i butikkene våre, og medarbeiderne våre rekker ikke alltid å svare på telefon eller e-post. Alternativt kan du besøke butikken for å få svar på spørsmålene dine.

Vil du vite lagersaldoen, kan du sjekke denne per butikk ved å gå inn på produktets side. Velg «tilgjengelighet i butikk». Vær obs på at lagersaldo kan endre seg raskt.

Finn nærmeste butikk >>

Hjemlevering fra butikk

Snakk gjerne med personalet i butikken om hvilke muligheter som finnes for hjemlevering og hvilke priser som gjelder.

Finn nærmeste butikk >>

Kan jeg betale med Vipps?

Vi tilbyr Vipps i alle butikker, og du kan også betale med bankkort eller kontanter.

Ved netthandel kan du betale med kort eller mot faktura via Klarna.

Jeg er i karantene/risikogruppe og kan ikke gå inn i butikken. Hvordan kan jeg handle på Plantasjen?

For tiden tilbyr vi bare netthandel i visse områder, noe som kan komme til å bli utvidet. Vi jobber hardt for også å kunne tilby muligheten for å bestille på nettet og hente i butikk. Vi håper at vi kan levere denne tjenesten innen kort tid.

Her finner du aktuell informasjon: Se våre butikker >>

Kan jeg handle utendørs?

I dag har vi ingen kasser utendørs og kan dermed ikke tilby dette. Men vi arbeider for å kunne tilby det i fremtiden.

Kan jeg få varene levert utendørs direkte til bilen min?

Nei, i dag kan du ikke handle i våre butikker uten å måtte betale for varene i kassen. Men kontakt gjerne din nærmeste butikk og se om de kan hjelpe deg. Et tips er å ringe i begynnelsen eller slutten av åpningstidene våre, når vi har størst mulighet til å svare på telefoner.

Se våre butikker >>

Hvor lenge er gavekortet gyldig?

Våre gavekort gjelder i alle Plantasjens butikker. Nåværende verdi på kortet kan til enhver tid ses på plantasjen.no eller i kassen. Gavekortet kan fylles med valgfritt beløp ved kjøpstilfellet. Vi løser ikke inn gavekortet i kontanter og vi kjøper det ikke tilbake. Plantasjen er ikke ansvarlig for kort som blir stjålet eller mistet.

Våre gavekort er gyldige i 12 måneder fra kjøpsdato.

Se gyldighetstiden for ditt gavekort>>
Se våre butikker >>

 

Kundeklubb

Hvordan forholder vi oss som er i risikogruppen og isolert hjemme, og som kke kan besøke en Plantasjenbutikk?

Bonussjekkene kan også benyttes i vår e-handel og da leverer vi varene hjem til deg.

Hvordan endrer jeg e-postadresse?

For å endre e-postadressen som e-post fra Plantasjens kundeklubb sendes til, logg deg inn på din medlemsside på plantasjen.no.
Klikk på Min profil/Rediger profil (til venstre). Endre e-postadressen din i feltet E-post og klikke på Lagre. Neste utsendelse fra kundeklubben vil bli sendt til den e-postadressen du oppga senest.

Logg inn på din medlemsside >>

Jeg glemte å oppgi at jeg er medlem i kundeklubben sist gang jeg handlet. Kan jeg få bonuspoeng for kjøpet i etterkant?

I dag tilbyr vi kun bonuspoeng til våre kunder i Bergen. Vi jobber med å utøke dette til resten av Norge.

Bor du i Bergen og har glemt å registrere poengene i kassen?
Da kan du sende et bilde av kvitteringen til kundeklubben@plantasjen.no, så etterregistrerer vi poengene for deg. Merk at kvitteringen ikke vil lagres på Min side, så ta vare på den dersom du skulle behøve den igjen.

Hvorfor får jeg ingen e-poster fra kundeklubben?

Det kan være mange grunner til at e-postene ikke dukker opp i innboksen din, her er noen av dem:

  • Det er ikke registrert noe aktivt samtykke på medlemskapet ditt for å motta e-poster fra oss. Dette endrer du enkelt ved å logge inn på din medlemsside. Hvis du ikke kan logge deg inn, send en e-post til kundeklubben@plantasjen.no, så hjelper vi deg med å aktivere samtykket.
     
  • E-postadressen knyttet til medlemskapet ditt, er en annen adresse enn du tror. Kanskje en gammel adresse som du ikke bruker lenger?
     
  • Det er ikke registrert noen e-postadresse på medlemskapet ditt.
     
  • E-poster fra oss kan ha havnet i spamfilteret. Sjekk om de har havnet feil! Har du en gmail-adresse, havner e-postene våre i din kampanjemappe (promotions).
     
  • E-poster fra Plantasjen er «svartelistet» av ditt e-postdomene. Dette gjelder hovedsakelig e-postadresser som er litt eldre, og ofte gjelder det domener til bredbåndsdomener. Vi anbefaler da at du bytter til en mer moderne e-postadresse, f.eks. Gmail.

Siste jeg var i butikken kunne de ikke finne medlemskapet mitt i Kundeklubben. Hva kan ha skjedd?

Medlemskapet ditt finnes, men det er ulike årsaker til at de ikke finner det. Dels kan det finnes en dublett av medlemskapet ditt som gjør at de ikke finner deg, dels kan det være tilfeldige tekniske problemer.

Har du spørsmå – ta kontakt med kundeklubben@plantasjen.no

Jeg kan ikke finne kvitteringene mine på medlemssiden. Hva kan jeg gjøre?

Kvitteringer fra de siste to årene finnes i vårt system. Det kan være tilfeldige tekniske problemer som gjøre at du ikke ser kvitteringene eller at kjøpet kanskje ikke er registrert.

Kontakt kundeklubben@plantasjen.no og vi kan undersøke for deg.

 

Råd om planter

Jeg trenger råd om hvordan jeg skal stelle plantene mine!

I butikkene våre finner du gartnere og andre dyktige medarbeidere som gjerne gir deg råd og tips om stell. Ta gjerne med et bilde av planten når du besøker oss, slik at de kan se hvordan den ser ut.

Kan dere tipse meg om hvilke planter som passer i et spesifikt miljø eller en spesifikk hage?

Ja, det er butikkmedarbeiderne våre eksperter på. Ta gjerne med deg et bilde av hagen/stedet der plantene dine står, ute eller inne.

Hvorfor ser planten min så stusselig ut?

Det kan skyldes forskjellige ting, men før du oppsøker butikk for å få hjelp, kan du sjekke følgende selv:

  • Er potten tung eller lett? For mye eller for lite vann kan påvirke hvordan planten har det.
  • Har planten for lite plass? Løft opp planten fra potten og sjekk om røttene har nok plass. Kanskje trenger planten en større potte?
  • Ser du noen skadedyr på blader eller grener?
  • Er planten plassert riktig slik at den får oppfylt sine behov? Sol, skygge eller halvskygge?

Hvilken næring trenger planten min?

Dette varierer selvsagt. Generelt kan man si at flytende næring er korttidsvirkende og passer først og fremst til dyrking i potte, mens kugjødsel, pinner og andre faste næringsprodukter gir en svakere effekt, men virker over lengre tid og passer best til planter som står ute i bed. Spør gjerne vårt dyktige butikkpersonale!

Har jeg vannet for mye?

Overvanning er vanlig. Dette kan skje hvis planten får for mye vann:

  • Plantens rotsystem blir redusert
  • Det dannes et hvitt lag på jorden
  • Planten begynner å henge, men uten merkbare visne og tørre deler

Kan planten overleve i potte ute?

I sommerhalvåret kan de fleste planter stå ute. Derimot er det alltid et lite sjansespill hvor vidt plantene kan overvintre i potte. Du kan isolere innsiden av potten med bobleplast, liggeunderlag eller isopor for å øke sjansen. Husk også at jo større potte du planter i, desto mer jordvolum, noe som i sin tur øker plantens sjanse for å overleve i vinterhalvåret.

 

Åpent kjøp

Jeg vil bruke angreretten

Vi vil at du skal være fornøyd og gir deg derfor 30 dagers åpent kjøp. Hvis du angrer på kjøpet, ta med deg varen og kvitteringen til butikken, så hjelper vårt personale deg. Varen skal være i samme stand som da du kjøpte den, og hvis den kom i en forpakning, skal hel originalforpakning følge med.

Har du handlet i nettbutikken og vil bruke angreretten, ta kontakt med kundeservice!

Les mer under kjøpsvilkår >>

 

Reklamasjon

Hva gjelder hvis jeg vil reklamere et produkt?

Du har tre år reklamasjonsrett på varer. Varer som du har kjøpt i en av våre butikker, tar du med til nærmeste Plantasjen-butikk sammen med kvitteringen. Planter, blomster og annet levende er unntatt fra reklamasjonsretten.

Les mer under kjøpsvilkår >>

Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. 36C1D222-8DE3-499B-89C5-F0ACC4A3840A Created with sketchtool. 3011D877-6B37-4181-ABF0-09D8986DA7C6 Created with sketchtool. Entre Created with Sketch. 68157682-FC5A-4945-89BC-A1A195DC0E74 Created with sketchtool. F4ECEC60-D397-44D2-87E9-2D4AD35A6F11 Created with sketchtool. Icons/Menu/24px/Black Created with Sketch. sort-alpha-desc