Hei!
Når du bytter butikk kan det påvirke muligheten for leveranse av de varer som du allerede har lagt i handlekurven. Om en vare ikke er tilgjengelig i butikken du endrer til, så blir varen automatisk tatt bort i fra handlekurven din.

Nå får du fri frakt når du handler for over 1499 kr* - Les mer

Spørsmål & svar

Her finner du et sammendrag av de vanligste spørsmålene til Plantasjen kundeservice.

Områder: Nettbutikk, Butikk/hjemmeside, Kundeklubb, Råd om planter, Åpent kjøp, Reklamasjon.

Nettbutikk

For hvilke områder gjelder netthandel?

Vi tilbyr hjemlevering i store deler av landet, og du kan hente ordren din i mange av butikkene våre. Angi postnummeret ditt på plantasjen.no for å se hvordan du kan kjøpe en vare.

Kan jeg bestille på nett og hente i butikk?

Du kan handle på plantasjen.no og hente ordren i flere av butikkene våre. Velg Hent i butikk i kassen.

Kan jeg bestille på nett med hjemlevering?

Angi postnummeret ditt på plantasjen.no for å se om du kan få et produkt levert hjem til deg.

Les mer her >>

Hvor lang leveringstid er det når jeg bestiller på nett?

Beregnet leveringstid er innen 5 arbeidsdager. Vi leverer mandag–fredag. I enkelte perioder kan leveringstiden bli noe forsinket.

Når kan jeg forvente hjemlevering av varene jeg har bestilt på nett?

Ved bestilling får du en oversikt over hvilke tider og fraktpriser som gjelder for din bestilling og leveranse.

Hvis du har glemt hvilken leveringsdato du valgte, kan kundeservice hjelpe deg med å finne frem datoen.

Det er stor pågang akkurat nå, og det kan derfor forekomme forsinkelser. Du mottar en e-post når bestillingen er pakket og klar for henting av transportøren.

Leveringen finner sted i henhold til ønsket tidspunkt du oppga i bestillingen, og du trenger ikke å være hjemme for å ta imot leveringen.

Vi benytter oss av 3 transportører, Bring, XFrakt og Dønn Grønn. Sjåførene kontakter deg alltid en stund i forkant av leveringen. Merk at dersom du har valgt XFrakt og Dønn Grønn, så vil du ikke kunne benytte deg av sporingslenken som står i leveringsbekreftelsen.

Kan jeg betale med Vipps?

Vi tilbyr Vipps i alle butikker, og du kan også betale med bankkort eller kontanter.

Ved netthandel kan du betale med kort eller mot faktura via Klarna.

Fraktkostnader – slik beregner vi fraktkostnadene

Fraktprisen er basert på vekt, volum og avstanden fra lageret vårt til deg.

Hvordan fungerer digitale gavekort?

Når du kjøper et digitalt gavekort velger du om det skal leveres til mottakeren per e-post eller sms. Du kan også velge å oppgi din egen kontaktinformasjon slik at gavekortet sendes til deg selv. Du kan da skrive ut den medfølgende pdf-filen og gi til mottakeren. Det finnes et eget felt for en personlig hilsen på maks 100 tegn. Ikke glem å ta med navnet ditt i hilsenen slik at mottakeren ser hvem gaven er fra. Når gavekortet løses inn i en butikk eller i netthandelen angir du nummer og koden som framgår på gavekortet

Hvordan kan jeg sjekke saldoen på gavekortet mitt?

Om du vil vite hvor mye som gjenstår på ditt gavekort kan du fylle i gavekortnummeret (16 siffer) under Gavekortssaldo på hjemmesiden vår, eller spørre i en butikkskasse.

 

Kundeklubb

Hvordan forholder vi oss som er i risikogruppen og isolert hjemme, og som kke kan besøke en Plantasjenbutikk?

Bonussjekkene kan også benyttes i vår e-handel og da leverer vi varene hjem til deg.

Hvordan endrer jeg e-postadresse?

For å endre e-postadressen som e-post fra Plantasjens kundeklubb sendes til, logg deg inn på din medlemsside på plantasjen.no.
Klikk på Min profil/Rediger profil (til venstre). Endre e-postadressen din i feltet E-post og klikke på Lagre. Neste utsendelse fra kundeklubben vil bli sendt til den e-postadressen du oppga senest.

Logg inn på din medlemsside >>

Jeg glemte å oppgi at jeg er medlem i kundeklubben sist gang jeg handlet. Kan jeg få bonuspoeng for kjøpet i etterkant?

I dag tilbyr vi kun bonuspoeng til våre kunder i Bergen. Vi jobber med å utøke dette til resten av Norge.

Bor du i Bergen og har glemt å registrere poengene i kassen?
Da kan du sende et bilde av kvitteringen til kundeklubben@plantasjen.no, så etterregistrerer vi poengene for deg. Merk at kvitteringen ikke vil lagres på Min side, så ta vare på den dersom du skulle behøve den igjen.

Hvorfor får jeg ingen e-poster fra kundeklubben?

Det kan være mange grunner til at e-postene ikke dukker opp i innboksen din, her er noen av dem:

  • Det er ikke registrert noe aktivt samtykke på medlemskapet ditt for å motta e-poster fra oss. Dette endrer du enkelt ved å logge inn på din medlemsside. Hvis du ikke kan logge deg inn, send en e-post til kundeklubben@plantasjen.no, så hjelper vi deg med å aktivere samtykket.
     
  • E-postadressen knyttet til medlemskapet ditt, er en annen adresse enn du tror. Kanskje en gammel adresse som du ikke bruker lenger?
     
  • Det er ikke registrert noen e-postadresse på medlemskapet ditt.
     
  • E-poster fra oss kan ha havnet i spamfilteret. Sjekk om de har havnet feil! Har du en gmail-adresse, havner e-postene våre i din kampanjemappe (promotions).
     
  • E-poster fra Plantasjen er «svartelistet» av ditt e-postdomene. Dette gjelder hovedsakelig e-postadresser som er litt eldre, og ofte gjelder det domener til bredbåndsdomener. Vi anbefaler da at du bytter til en mer moderne e-postadresse, f.eks. Gmail.

Siste jeg var i butikken kunne de ikke finne medlemskapet mitt i Kundeklubben. Hva kan ha skjedd?

Medlemskapet ditt finnes, men det er ulike årsaker til at de ikke finner det. Dels kan det finnes en dublett av medlemskapet ditt som gjør at de ikke finner deg, dels kan det være tilfeldige tekniske problemer.

Har du spørsmå – ta kontakt med kundeklubben@plantasjen.no

Jeg kan ikke finne kvitteringene mine på medlemssiden. Hva kan jeg gjøre?

Kvitteringer fra de siste to årene finnes i vårt system. Det kan være tilfeldige tekniske problemer som gjøre at du ikke ser kvitteringene eller at kjøpet kanskje ikke er registrert.

Kontakt kundeklubben@plantasjen.no og vi kan undersøke for deg.

 

Råd om planter

Jeg trenger råd om hvordan jeg skal stelle plantene mine!

I butikkene våre finner du gartnere og andre dyktige medarbeidere som gjerne gir deg råd og tips om stell. Ta gjerne med et bilde av planten når du besøker oss, slik at de kan se hvordan den ser ut.

Kan dere tipse meg om hvilke planter som passer i et spesifikt miljø eller en spesifikk hage?

Ja, det er butikkmedarbeiderne våre eksperter på. Ta gjerne med deg et bilde av hagen/stedet der plantene dine står, ute eller inne.

Hvorfor ser planten min så stusselig ut?

Det kan skyldes forskjellige ting, men før du oppsøker butikk for å få hjelp, kan du sjekke følgende selv:

  • Er potten tung eller lett? For mye eller for lite vann kan påvirke hvordan planten har det.
  • Har planten for lite plass? Løft opp planten fra potten og sjekk om røttene har nok plass. Kanskje trenger planten en større potte?
  • Ser du noen skadedyr på blader eller grener?
  • Er planten plassert riktig slik at den får oppfylt sine behov? Sol, skygge eller halvskygge?

Hvilken næring trenger planten min?

Dette varierer selvsagt. Generelt kan man si at flytende næring er korttidsvirkende og passer først og fremst til dyrking i potte, mens kugjødsel, pinner og andre faste næringsprodukter gir en svakere effekt, men virker over lengre tid og passer best til planter som står ute i bed. Spør gjerne vårt dyktige butikkpersonale!

Har jeg vannet for mye?

Overvanning er vanlig. Dette kan skje hvis planten får for mye vann:

  • Plantens rotsystem blir redusert
  • Det dannes et hvitt lag på jorden
  • Planten begynner å henge, men uten merkbare visne og tørre deler

Kan planten overleve i potte ute?

I sommerhalvåret kan de fleste planter stå ute. Derimot er det alltid et lite sjansespill hvor vidt plantene kan overvintre i potte. Du kan isolere innsiden av potten med bobleplast, liggeunderlag eller isopor for å øke sjansen. Husk også at jo større potte du planter i, desto mer jordvolum, noe som i sin tur øker plantens sjanse for å overleve i vinterhalvåret.

 

Åpent kjøp

Jeg vil bruke angreretten

Vi vil at du skal være fornøyd og gir deg derfor 30 dagers åpent kjøp. Hvis du angrer på kjøpet, ta med deg varen og kvitteringen til butikken, så hjelper vårt personale deg. Varen skal være i samme stand som da du kjøpte den, og hvis den kom i en forpakning, skal hel originalforpakning følge med.

Har du handlet i nettbutikken og vil bruke angreretten, ta kontakt med kundeservice!

Les mer under kjøpsvilkår >>

 

Reklamasjon

Hva gjelder hvis jeg vil reklamere et produkt?

Du har tre år reklamasjonsrett på varer. Varer som du har kjøpt i en av våre butikker, tar du med til nærmeste Plantasjen-butikk sammen med kvitteringen. Planter, blomster og annet levende er unntatt fra reklamasjonsretten.

Les mer under kjøpsvilkår >>

Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. 36C1D222-8DE3-499B-89C5-F0ACC4A3840A Created with sketchtool. 3011D877-6B37-4181-ABF0-09D8986DA7C6 Created with sketchtool. Entre Created with Sketch. 68157682-FC5A-4945-89BC-A1A195DC0E74 Created with sketchtool. F4ECEC60-D397-44D2-87E9-2D4AD35A6F11 Created with sketchtool. Icons/Menu/24px/Black Created with Sketch. sort-alpha-desc