Kjøpsvilkår

Her finner du informasjon om alt du har kjøpt hos Plantasjen enten online eller fysisk i butikk.

Her finner du informasjon om alt som er knyttet til kjøp hos Plantasjen. Dette gjelder enten om du handler i butikk, i nettbutikken vår eller med klikk og hent i butikk.  

Se også vår personvernerklæring. 

Firmaopplysninger 

Plantasjen Norge AS 
Norvald Strands veg 43 
2208 Kongsvinger 

Organisasjonsnummer 937 087 977 

Betaling 

Kjøp i butikk 

Når du handler i en av Plantasjens butikker, kan du alltid betale med kort (debetkort eller kredittkort), kontanter og med Vipps.  

Godkjente betalingskort: Visa, Diners, MasterCard, American Express, Resurs Bank, Maestro. 

Betaling i nettbutikk 

I Plantasjens nettbutikk betaler du enkelt og sikkert med Klarna. Du kan velge mellom direktebetaling fra bank eller kort, faktura og delbetaling. Kortene du kan betale med, er Visa, Mastercard og American Express. Det er ingen ekstra gebyrer ved betaling med kort. 

I Klarnas kasse vises opplysningene dine så snart du har identifisert deg. Når du har identifisert deg, får du opp de ulike betalingsalternativene. Klarna kan foreta en kredittvurdering, noe du i så fall får beskjed om i etterkant. Kredittopplysninger som innhentes av Klarna, påvirker ikke kredittverdigheten din og er ikke synlig for andre. Når du fullfører kjøpet, godkjenner du samtidig Klarnas vilkår.  

Det er enkelt å betale og få oversikt over kjøpene dine via Klarnas app. Hvis du har spørsmål om betalingen, ønsker å utsette betalingsfristen på fakturaen eller kanskje vil endre til delbetaling, kontakter du Klarnas kundeservice. Du finner kontaktopplysninger på klarna.com/no

Leverings- og transportalternativer for privatpersoner 

Hvis du handler i en av våre butikker, kan du låne tilhenger av oss kostnadsfritt. Hvis du handler i nettbutikken, tilbyr vi hjemlevering eller levering via et utleveringssted – du kan også velge å hente varene dine i butikken. 

Nettbutikk med hjemlevering i hele landet 

I nettbutikken kan du handle varer og få dem levert hjem til deg. Du kan også velge en annen leveringsadresse, for eksempel en fritidsbolig, en venn eller hvis du av andre grunner vil bestille til en annen adresse enn hjemadressen din. Du trenger ikke å være hjemme for å ta imot varene, med mindre dette er oppgitt i kassen under leveringsalternativet. Husk at planter er ferskvare. Vi anbefaler at du pakker opp bestillingen din så fort du kan, slik at plantene kan fortsette å vokse og trives!

Angi postnummeret ditt for å se hvilke leveringsalternativer som er tilgjengelige for det aktuelle produktet på nettsiden vår. Fraktpriser og beregnet leveringstid vises i kassen. Levering skjer vanligvis innen 5 virkedager, men ved røde dager kan det oppstå forsinkelser.  

Hvis bestillingen din ikke har kommet frem innen beregnet leveringstid, ber vi deg kontakte kundeservice på netthandel@plantasjen.no. Plantasjen kan dessverre ikke garantere leveringstidene, og dekker heller ikke merkostnader i forbindelse med forsinket leveranse. 

Ved tunge transporter leveres varene ved tomtegrensen. Bærehjelp er ikke inkludert. For å kunne levere ved tomtegrensen, må lastebilen kunne kjøre helt frem. Videre krever pallejekken hardt underlag og kan ikke kjøres på for eksempel grus- eller jordveier. Hvis transportøren ikke kan kjøre helt frem, leveres varene så nærme leveringspunktet som mulig. Lastepaller tas ikke i retur. 

Mange av produktene våre er levende og svært ømfintlige for transport. For å sikre kvaliteten under leveransene, fungerer noen av butikkene våre som logistikknutepunkter, slik at transportene skal bli kortest mulig. Personalet vårt pakker inn plantene i beskyttende materiale. Vi er nøye med at de håndteres forsiktig og at bilene holder riktig temperatur. Hvis du opplever at en blomst eller plante har blitt skadet på vei til deg, ber vi deg fylle ut skjemaet på plantasjen.no/retur

Kjøp på nett og hent i butikk 

Hvis du velger å hente bestillingen i butikk, velger du dag og tid i kassen. Du kan velge tider 3 dager frem i tid. Å hente i butikk er kostnadsfritt, med unntak for henting samme dag. Da påløper det en kostnad på 49 kroner. Du får en leveringsbekreftelse når bestillingen din er klar for å hentes. Hvis du har bestilt ømfintlige varer, er det viktig at du henter disse så snart som mulig. 

Vi tar forbehold om at varer kan være utsolgt. Hvis en eller flere varer ikke kan leveres, informeres du om dette i leveringsbekreftelsen som sendes til e-posten din. Det informeres ikke om eventuelle avvik via SMS, så du må alltid lese e-postbekreftelsen. Vi tar bare betalt for varer som leveres. 

Ved henting

Det er viktig at du som kunde kontrollerer bestillingens innhold og tilstand umiddelbart ved henting. Om bestillingen hentes ut i en av Plantasjens butikker, skal eventuelle avvik rapporteres til butikkpersonalet. Ved henting på annet hentested eller ved hjemlevering, skal avvik rapporteres til Plantasjens kundeservice. Ved avvik i bestillingen skal det gis beskjed til kundeservice innen rimelig tid. Inneholder bestillingen levende planter må dette skje innen 2 dager for at retur og reklamsjon skal kunne godkjennes. En bestilling som ikke er blitt hentet til avtalt tidspunkt på valgt  butikk, vil bli kansellert etter 3 dager. Vi kommer til å gi kunden tilbakebetaling for varer som fortsatt er salgbare.

Avbestilling

Kunden har rett til å avbestille/avbryte kjøpet sitt så lenge bestillingen ikke er sendt fra vårt lager. Da vi alltid bestreber å sende kundenes ordre så raskt som mulig, må avbestilling/kansellering av en ordre skje skriftlig via mail til Plantasjens kundeservice innen 24 timer fra bestillingstidspunkt. 
Om avbestilling skjer seinere enn 24 timer etter klargjøring av en bestilling med levende planter, kan vi ikke garantere at vi rekker å stoppe forsendelsen, og Plantasjen er dermed ikke ansvarlig for å tilbakebetale fraktkostnader til kunden.

Bestilling

Bestilling av produkter er bindende, og skje via e-handelen www.plantasjen.no. Ved bestilling inngås kjøpsavtale først når Plantasjen har bekreftet betalingen via Klarna.

Firmaleveranser 

Vi leverer til bedrifter på hverdager, og varene bæres inn til inngangen/resepsjonen. Tunge varer bæres ikke inn. Vi gjør oppmerksom på at noen må være til stede for å ta imot leveransen. Detaljert leveringsinformasjon får du når du bestiller. 

Plantasjen har i transportavtaler sørget for at transportørene våre følger det nordiske samarbeidet Fair Transport, som blant annet handler om sjåførens arbeidsforhold og at materialene som brukes, er miljøvennlige og regulerte. 

Leveringsadresse og ufullstendige/feil leveringsopplysninger 

Hvis du velger hjemlevering, leverer transportøren til adressen du oppgir i bestillingen. Hvis adressen har en portkode, må også denne oppgis ved bestilling. 

Hvis det ikke er mulig for transportøren å komme frem til trappeoppgangen/resepsjonen, ringer transportøren telefonnummeret som ble oppgitt ved bestilling. Følg derfor nøye med på telefonen i tidsrommet der vi har varslet om at levering vil skje. Hvis transportøren ikke får tak i deg og levering ikke er mulig på grunn av ufullstendige eller feil adresseopplysninger, blir varen returnert til Plantasjen. 

Gebyrer – slik beregner vi fraktprisen 

Fraktprisen er blant annet basert på vekt, volum og avstand fra lageret vårt til leveringsadressen.

Fri frakt gjelder ikke på varer som har frakt inkludert i prisen. Fri frakt gjelder heller ikke når du velger å hente bestillingen i butikken. 

Om produkter og sortiment 

Vi tar forbehold om eventuelle leveringsforsinkelser, utsolgte varer og prisendringer. 

For levende planter er det ikke mulig å vise et bilde av hver enkelt plante på nettsiden. Bildet viser derfor et typisk eksemplar av plantesorten. Siden hver enkelt plante er unik, kan det forekomme forskjeller i utseende og avvik fra de angitte målene, men du kan alltid være trygg på at vi velger det beste eksemplaret av planten eller blomsten du har bestilt, når vi plukker bestillingen. 

Siden planter, blomster og frø er avhengige av forholdene hos gartnerne våre, kan vi ikke garantere tilgang til enkelte plantesorter i butikkene våre, men vi gjør alltid vårt beste for å sikre et bredt sortiment av blomster og planter. 

Hvis ikke noe annet er oppgitt, selges planter og blomster uten vase eller ytterpotte. 

En del produkter kan vi av ulike årsaker ikke selge med hjemlevering. Eksempler på slike unntak er snittblomster og XXL-planter i Plantasjen Premium. Du kan derimot kjøpe dem i butikken eller bestille dem via klikk og hent. Sistnevnte betyr at du bestiller i nettbutikken og deretter henter varen i nærmeste butikk. Hvis varene er voluminøse, eller hvis du av andre årsaker trenger å låne en tilhenger, kan du gjøre dette kostnadsfritt hos oss. 

På hjemmesiden finner du råd om stell for mange av plantene i vårt sortiment. Disse artiklene er formulert med sikte på å gi deg de beste forutsetningene for å lykkes med plantene dine, og har blitt gransket av våre kvalifiserte gartnere. Det er viktig at du følger planteguiden for planten du har kjøpt.

Returer – åpent kjøp og angrerett 

Åpent kjøp i 30 dager ved kjøp i butikk eller nettbutikk 

Vi vil at du skal være fornøyd. Hvis du angrer på et kjøp du har gjort i en av våre butikker, tar du med deg varen og kvitteringen til butikken innen 30 dager etter kjøpet, så får du pengene tilbake. Varen må være i uendret stand og i uåpnet emballasje.

For retur ved kjøp i nettbutikken, fyller du ut skjemaet på plantasjen.no/retur. Returer kan også gjøres til en av våre butikker, husk å ta med leveransebekreftelse.

Har du spørsmål om returen din? Ta kontakt med vår kundeservice via e-post netthandel@plantasjen.no

Reklamasjoner

Du har to til fem års reklamasjonsrett på varer, avhengig av hvor lenge det du har kjøpt er ment å vare. Hvis du vil reklamere på en vare, må du gjøre det innen rimelig tid. Reklamasjonen anses alltid å ha blitt gjort i rett tid hvis den skjer innen to måneder etter at du oppdaget feilen. Hvis bestillingen inneholder en plante og er levert til et utleveringssted, må du hente den tre dager etter levering for at reklamasjonen skal bli godkjent. Hvis du ikke henter pakken innen angitt tid, blir den returnert, og du vil ikke få penger tilbake. 

Varer som du har kjøpt i en av våre butikker, tar du med til nærmeste Plantasjen-butikk sammen med kvitteringen. Har du spørsmål, kan du selvsagt også kontakte vår kundeservice på kundeservice@plantasjen.no.  

Vil du reklamere på et produkt som du har kjøpt i nettbutikken vår? Fyll ut skjemaet på plantasjen.no/retur. Du som kunde er ansvarlig for kostnadene ved å returnere produktet. Har du spørsmål om returen din, kan du kontakte vår kundeservice på: kundeservice@plantasjen.no.

Tvister 

Hvis vi mot formodning ikke blir enige i en tvist, følger vi alltid Forbrukerrådets anbefalinger. Hvis du ønsker at saken skal prøves, kan du kontakte Forbrukerrådet eller det uavhengige tvisteløsningsorganet European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). 

Din handlekurv:
Varer
Totalt å betale:
Gå til kassen
Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. BEED2CAF-6775-4D50-832D-C19575417F8F 36C1D222-8DE3-499B-89C5-F0ACC4A3840A Created with sketchtool. 3011D877-6B37-4181-ABF0-09D8986DA7C6 Created with sketchtool. Entre Created with Sketch. 68157682-FC5A-4945-89BC-A1A195DC0E74 Created with sketchtool. F4ECEC60-D397-44D2-87E9-2D4AD35A6F11 Created with sketchtool. Icons/Menu/24px/Black Created with Sketch. order sort-alpha-desc Spør Plantasjen