Hei!
Når du bytter butikk kan det påvirke muligheten for leveranse av de varer som du allerede har lagt i handlekurven. Om en vare ikke er tilgjengelig i butikken du endrer til, så blir varen automatisk tatt bort i fra handlekurven din.

Akkurat nå har vi stor pågang og man kan derfor oppleve lengre leveringstid ved hjemlevering enn normalt

Kjøpsvilkår

Her finner du informasjon om alt du har kjøpt hos Plantasjen enten online eller fysisk i butikk.

Firmaopplysninger

Plantasjen Norge AS
Norvald Strands veg 43
2208 Kongsvinger

Organisasjonsnummer 937 087 977


Betaling

Betaling

I Plantasjens nettbutikk betaler du enkelt og sikkert med Klarna. Du kan velge mellom direktebetaling fra bank eller kort, faktura og delbetaling. Kortene du kan betale med er Visa, Mastercard og American Express, og det kommer selvsagt ingen ekstra kortavgifter i tillegg.

I Klarnas kasse får du opp opplysningene dine så snart du er identifisert. Det kan variere fra gang til gang hvilke opplysninger som vises. Klarna kan gjennomføre en kredittvurdering, noe du i så fall får beskjed om i etterkant. Kredittopplysninger som innhentes av Klarna, påvirker ikke kredittverdigheten din og er ikke synlig for andre parter. Når du er identifisert i kassen, får du opp hvilke betalingsalternativer du kan velge mellom.

I forbindelse med at du fullfører kjøpet, godtar du Klarnas vilkår. Det er enkelt å betale og få oversikt over kjøpene dine i Klarnas app, som du kan laste ned på mobilen. Hvis du har spørsmål om betalingen, ønsker å utsette betalingsfristen på fakturaen eller kanskje ønsker å endre til delbetaling, kontakter du Klarnas kundeservice på klarna.no.


Levering

Landsdekkende nettbutikk

Mulighet til å hente i butikk over hele landet. Angi postnummeret ditt på plantasjen.no for å se hvordan du kan kjøpe det aktuelle produktet.

Beregnet leveringstid er innen 5 virkedager. Vi leverer mandag–fredag. Levering utføres ikke på røde dager.

Hvis du velger hjemlevering, får du oppgitt ved bestilling hvilke tider og fraktpriser som gjelder for nettopp din leveranse. Leveringstiden kan ikke garanteres, og Plantasjen dekker ikke merkostnader i forbindelse med forsinket leveranse.

Når du har bestilt, mottar du først en ordrebekreftelse på e-post. Deretter får du en leveringsbekreftelse når vi har booket leveransen. Deretter blir du kontaktet av transportøren, som også sender deg en sporingslenke slik at du kan følge med på leveransen.

I uker med røde dager kan leveringstiden bli noe lengre. Dersom leveransen ikke har kommet frem innenfor den angitte leveringstiden, ber vi deg kontakte kundeservice. Send en e-post til netthandel@plantasjen.no.

Hvis du velger å hente bestillingen i butikk, får du en leveringsbekreftelse når vi har pakket ordren og den er klar til å hentes i butikk. Du må da hente ordren i butikken så snart som mulig, senest dagen etter at du har mottatt leveringsbekreftelsen.

Vi tar forbehold om at varer kan være utsolgt. Hvis en vare i bestillingen ikke kan leveres, informeres du om dette i leveringsbekreftelsen. Vi tar bare betalt for varer som blir levert.

Tunge transporter leveres til tomtegrensen, og lastepaller tas ikke med i retur. Bærehjelp er ikke inkludert.

For at tunge leveranser skal kunne leveres ved tomtegrensen, må lastebilen kunne kjøre helt frem. Jekker krever hardt underlag og kan ikke kjøres på f.eks. grus eller jordveier. Dersom transportøren ikke kan kjøre helt frem, leveres varene så nært leveringspunktet som det lar seg gjøre.

Firmaleveranser

Til bedrifter leverer vi på vanlige virkedager, og varene bæres inn til inngang/resepsjon. Vi gjør oppmerksom på at det må være noen til stede for å åpne og ta imot leveransen. Spesifikk leveranseinformasjon blir oppgitt i forbindelse med at du legger inn bestillingen.

Med transportavtaler har Plantasjen sørget for at transportørene våre følger det nordiske samarbeidet Fair Transport, som blant annet handler om sjåførens arbeidsforhold og at materialene som brukes, er miljøvennlige og regulerte.

Leveringsadresse og ufullstendige/feil leveringsopplysninger

Hvis du velger hjemlevering, leverer transportøren til adressen du oppgir i bestillingen. Hvis adressen har portkode, må denne oppgis ved bestilling.

Hvis det ikke er mulig for transportøren å komme til trappeoppgangen/resepsjonen, ringer transportøren telefonnummeret som ble oppgitt ved bestilling. Vær derfor nøye med å følge med på telefonen i tidsrommet der vi har varslet om at levering vil skje. Dersom transportøren ikke får tak i deg og levering ikke er mulig på grunn av ufullstendige eller feil adresseopplysninger, blir du kontaktet av transportøren for å bli enig om hvordan leveransen skal løses.


Avgifter

Slik beregner vi fraktprisen

Mange av produktene våre er levende og svært ømtålige for transport. For å sikre kvaliteten under leveransene, fungerer noen av butikkene våre som logistikknutepunkter, for at transportene skal bli kortest mulig. Produktene pakkes forsiktig på logistikknutepunktene. Transportene utføres med budfirmaer som f.eks. Bring, PostNord, Best og Posti. De blir deretter levert på døren, tunge leveranser på pall leveres på tomtegrensen. Du behøver ikke å være hjemme ved levering.

Fraktprisen bestemmes ut fra vekt, volum og avstand fra lageret vårt til kunde. Vi jobber løpende med å vurdere logistikknutepunktene og gjennomgå fraktalternativene.

Om produkter og sortiment

Vi tar forbehold om eventuelle leveringsforsinkelser, utsolgte varer og prisendringer.

For levende planter er det av naturlige årsaker ikke mulig å vise et bilde av hver enkelt plante på nettsiden. Bildet viser derfor et typisk eksemplar av plantesorten. Siden hver enkelt plante er unik, kan det være forskjeller i utseende, og høyde og bredde kan avvike fra de angitte målene. Du kan imidlertid føle deg trygg på at vi velger det beste eksemplaret av planten eller blomsten du har bestilt, når vi plukker ordren.

Dersom ikke noe annet er angitt, selges planter og blomster uten vase eller ytterpotte.

Siden planter, blomster og frø er avhengige av forholdene hos gartnerne våre, kan vi ikke garantere tilgang på enkelte plantesorter i butikkene, men vi gjør alltid vårt beste for å sikre et bredt sortiment av blomster og planter.


Returer – Åpent kjøp og angrerett

Åpent kjøp 30 dager ved kjøp i butikk

Hvis du ikke er fornøyd med kjøpet ditt hos oss, har du hele 30 dager på deg fra kjøpsdato til å foreta en retur og få pengene tilbake. Du har imidlertid alltid rett til å angre kjøpet innen 14 dager fra du har mottatt varen. Angreretten gjelder ikke levende planter, løker, stiklinger og røtter.

Angrerett 30 dager i nettbutikken

Hvis du ikke er fornøyd med kjøpet ditt hos oss, har du hele 30 dager på deg fra kjøpsdato til å foreta en retur og få pengene tilbake. Du har imidlertid alltid rett til å angre kjøpet innen 14 dager fra du har mottatt varen. Angreretten gjelder ikke levende planter, løker, stiklinger og røtter, disse er unntatt fra angrerettloven.

Slik gjør du ved retur i nettbutikken:

  • Ta med varen til en av butikkene våre innen 30 dager fra kjøpsdato. Husk å ta med bestillingsbekreftelsen.
     
  • Du kan også varsle oss om at du ønsker å angre kjøpet ved å sende en e-post til netthandel@plantasjen.no. Du kan bruke denne blanketten, men dette er valgfritt. Deretter skal du umiddelbart, men senest innen 14 dager, returnere varen til Plantasjen i originalemballasjen for at angrefristen skal kunne anses som overholdt.
     
  • Send returen til Plantasjen, Bærum, Johs Haugeruds vei 20, 1351 Rud. Du som kunde må selv dekke returfrakten.
     
  • Husk at varen må være i samme stand som da du kjøpte den. Dersom varen hadde emballasje da du mottok den, skal den ligge i originalemballasjen når den returneres.
     
  • Tilbakebetaling skjer senest innen 14 dager fra vi har mottatt varen, eller fra du har sendt dokumentasjon på at du har returnert varen. Tilbakebetaling skjer med samme betalingsmiddel som du brukte for å gjennomføre kjøpet, såfremt vi ikke blir enige om noe annet.
     
  • Dersom du har valgt en dyrere leveringsmetode eller du har håndtert varen ut over det som er nødvendig for å undersøke den forsiktig, har Plantasjen rett til å gjøre fradrag i tilbakebetalingen for den økte leveringskostnaden eller verdireduksjonen på grunn av din håndtering av varen.
     
  • Fraktkostnad refunderes ikke ved delreturer dersom den ikke ville blitt lavere dersom du ikke hadde kjøpt den angrede varen. I så fall refunderes mellomlegget.

Transportgaranti når du har handlet på nettet

Når vi sender blomster, planter og annet levende til deg, legger vi stor vekt på hvordan de pakkes. Personalet vårt pakker plantene i beskyttende materiale. Vi er nøye med at de håndteres forsiktig og at bilene holder riktig temperatur. Dersom du opplever at en blomst eller plante har blitt skadet på vei til deg, ber vi deg kontakte kundeservice umiddelbart når du mottar leveransen. Send en e-post til netthandel@plantasjen.no.

Låne tilhenger når du har handlet i butikk

Hvis du har hage, er det lett å handle mye hos oss, og da kan det bli tungt. Vi låner ut gratis tilhenger slik at du får med deg alt hjem. Tilhengerne våre har ikke vinterdekk. Planlegg derfor gjerne tunge innkjøp til deler av året da det er gode kjøreforhold.


Reklamasjoner

Reklamasjoner når du har handlet i butikk

Du har 2 års reklamasjonsrett på varer (absolutt frist), regnet fra dagen du mottok varen. For varer eller deler som ifølge normal bruk er beregnet å vare vesentlig lenger enn 2 år, er den absolutte fristen 5 år. Hvis du vil reklamere på en vare, må du gjøre dette innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget feilen (relativ frist). Reklamasjonen anses alltid å ha blitt gjort innen den relative fristen dersom den skjer innen to måneder etter at du har oppdaget feilen.

Varer du har kjøpt i en av butikkene våre, tar du med til nærmeste Plantasjen-butikk sammen med kvitteringen.

Reklamasjoner når du har handlet i nettbutikk

Du har tre års reklamasjonsrett på varer. Hvis du vil reklamere på en vare, skal du gjøre det innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget feilen. Reklamasjonen anses alltid å ha blitt gjort i rett tid dersom den skjer innen to måneder etter at du har oppdaget feilen.

Dersom du vil reklamere på noe du har kjøpt i nettbutikken, kan du ta med deg varen og ordrebekreftelsen til en Plantasjen-butikk. Det er også mulig å kontakte kundeservice ved å sende en e-post til netthandel@plantasjen.no. Du kan bruke netthandel@plantasjen.no. Du kan bruke denne blanketten, men dette er valgfritt. Hvis du velger ikke å bruke blanketten, skriver du bestillingsnummeret i e-posten, legger ved et tydelig bilde av feilen og beskriver hvorfor du ønsker å reklamere på varen.

Reklamasjonsprosess

Når du leverer produktet i en av butikkene våre eller returnerer det til oss for reklamasjon, tar Plantasjen imot produktet og registrerer en reklamasjonssak, før en av våre eksperter gjør en vurdering av reklamasjonen. Når vurderingen er ferdig, får du tilbakemelding fra oss om hva vi gjør videre.


Tvister

Tvister

Dersom vi mot formodning ikke blir enige i en tvist, følger vi alltid Forbrukerrådets anbefalinger. Dersom du ønsker at saken skal prøves, kan du kontakte Forbrukerrådet eller det uavhengige tvisteløsningsorganet European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

Les mer om Forbrukerrådet >>
Les mer om EU ODR >>

 

Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. 36C1D222-8DE3-499B-89C5-F0ACC4A3840A Created with sketchtool. 3011D877-6B37-4181-ABF0-09D8986DA7C6 Created with sketchtool. Entre Created with Sketch. 68157682-FC5A-4945-89BC-A1A195DC0E74 Created with sketchtool. F4ECEC60-D397-44D2-87E9-2D4AD35A6F11 Created with sketchtool. Icons/Menu/24px/Black Created with Sketch. sort-alpha-desc