Brokkoli

Brokkoli blir ansett for å være en av våre mest næringsrike grønnsaker, og siden midten av 1950-tallet har den blitt en stadig mer populær ingrediens i det norske kjøkkenet.

Latinsk: Brassica oleracea var. italica asparagoides
Familie: Korsblomstfamilien (cruciferae)

Dyrking av brokkoli hjemme

Det kan være en givende, artig og utfordrende oppgave å dyrke sin egen brokkoli – kanskje aller mest for den som ønsker å være selvforsynt når det dreier seg om grønnsaker. Men selv for de som kanskje vil dyrke litt brokkoli av ren interesse, kan det være en artig utfordring å dyrke denne nyttige grønnsaken hjemme.

Brokkoli er blant de mest lettdyrkede sortene av kålplanter. Den krever derfor ikke så altfor mye av deg – uansett om du er nybegynner eller en mer erfaren kultivator. Fordi planten er frostbestandig kan brokkoli dyrkes uansett hvor i landet du bor. Du trenger ikke mer enn et par planter for å få en stor avling som du kan bruke i matlagingen, noe som gjør brokkoli til en prisverdig grønnsak å dyrke. Så det er ikke bare en enkel og morsom grønnsak å drive frem, den er prisverdig også.

Forkultivere og sette frø

  • Den beste fremgangsmåten er å begynne med å forkultivere brokkolien ved å så den innendørs ca. 5–6 uker før du skal plante den ut. Dette kan du begynne å gjøre omtrent fra mars måned.
  • Sett frøene ca. 1,5 cm dypt ned i jorden med ca. 5 cm avstand mellom plantene, og plasser dem på et varmt sted under spireperioden. De trives best i temperaturer over 20 C°.
  • Når planten har kommet opp, vil den stå lyst, kjølig og luftig. Du bør imidlertid passe på at temperaturen ikke går under 14 C°.
  • Avherde plantene før uteplantingen ved å venne dem suksessivt med å være utendørs. Begynn med korte tidsperioder, og øk deretter tiden litt hver dag frem til du planter brokkolien ut for godt.

Plante ut, gjødsle og stelle brokkolien

  • Du bør vente til risikoen for frost er over før du planter ut brokkolien. Sett ned plantene litt dypere med ca. 25 cm mellomrom dersom det er en engangsavling, og med litt større avstand hvis du skal plante dem på friland. Bruk gjerne godt gjødslet og næringsrik jord med høyt kalkinnhold. Den må gjerne inneholde naturgjødsel eller kraftig kompost.
  • Fortsett deretter å gjødsle i løpet av vekstperioden. Du kan gjerne bruke eksempelvis hønsegjødsel eller gjødselvann hvis du merker at tilveksten ikke er like bra som du ønsker.
  • For å beskytte plantene mot for eksempel jordlopper, kan du også pudre med kalk eller steinmel så snart du ser hjertebladene. Du kan også bruke en fiberduk for å beskytte plantene mot sommerfugler, møll og fluer.
  • Under tørre perioder er det viktig å vanne plantene godt for å oppfylle behovet de har for jordfuktighet.

Når kan jeg høste brokkolien?

Høstetiden for brokkoli er svært lang, den pågår faktisk helt fra juli og frem til vinteren. Det beste tidspunktet for å høste er når blomsterknoppene akkurat har begynt å dele seg, men før de begynner å blomstre. Det beste er å høste litt hver uke for at knoppene ikke skal vokse ut for mye. Du kan oppbevare brokkolien ved frysing, melkesyring eller tørking. Brokkoli holder seg ca. en uke i kjøleskap.

Brokkoli – en næringsrik grønnsak

De aller fleste har nok fått med seg at brokkoli er en av de nyttigste grønnsakene vi har. Den er full av nyttige stoffer som sies å ha helsefremmende og sykdomsforebyggende funksjoner og egenskaper. I tillegg er den rik på vitamin A, C og K, fibrer, kalium, jern og kalsium og utallige andre antioksiderende stoffer.

Brokkolien kommer opprinnelig fra Italia, og den er nært beslektet med blomkål. For deg som er på reisefot i Italia kan det være greit å vite at ordet brokkoli der betyr blomkål. Hvis du er på restaurant og vil bestille brokkoli i henhold til den norske betydningen av navnet, så heter det  broccoletti på italiensk. Før i tiden ble brokkoli også kalt for aspargeskål.

Bruksområder

Matlaging

Brokkoli er en selvfølgelig ingrediens i kjøkkenet i dag, og denne næringsrike grønnsaken passer utmerket til de fleste typer matlaging: salater, supper, gratenger og paier. Den kan spises rå, men i de fleste tilfeller blir den tilberedt via koking, steking, i wok eller i gratenger av ulike slag.

Helsebringende

Brokkoli sies å være en av grønnsakene som kan redusere risikoen for å utvikle kreft, takket være innholdet av C-vitamin, betakaroten, fibre og andre antioksiderende stoffer. Selve funksjonen ligger i at antioksidanter beskytter kroppens celler mot frie radikaler, som i sin tur gir opphav til blant annet tidlig aldring og sykdommer som for eksempel kreft, reumatiske plager og hjerte-karsykdommer.

Noen av de helsebringende effektene som brokkoli sies å inneha:

  • Krefthemmende effekter på grunn av innholdet av sulforafan.
  • Betennelsesdempende egenskaper.
  • Kan motvirke dårlig syn.
  • Forhindrer forekomsten av plakk i blodkarene.
  • Motvirker og holder diabetes under kontroll.
  • Er styrkende for skjelettet.

Fakta om brokkoli

Fremdeles dyrkes brokkoli i begrenset omfang her i landet, og dyrkingsmaterialet vi har tilgang til kommer opprinnelig fra Amerika. I viss engelsk og amerikansk litteratur så henviser man til brokkoli under deg smigrende kallenavnet «The crown jewel of nutrition». Grønnsaken har imidlertid fått sitt virkelige navn fra det latinske ordet brachium som betyr filial, eller arm.

Interessante, korte fakta

  • Tilhører kålfamilien
  • Blir ansett for å være en av de mest nyttige grønnsakene på markedet
  • En prisverdig grønnsak å dyrke, selv hjemme
  • Inneholder sulforafan – som har vist seg å ha krefthemmende virkninger
  • Har sin opprinnelse i Italia
  • Ble populær i Norge først på siste halvdel av 1900-tallet
  • En av de mest lettdyrkede kålplantene

La deg inspirere og få mer kunnskap

Dyrk herlige kålplanter >>
Dyrking av grønnsaker – slik lykkes du >>
Dyrking i plantekasse >>
Forleng dyrkingssesongen med høstsådd >>

Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. 36C1D222-8DE3-499B-89C5-F0ACC4A3840A Created with sketchtool. 3011D877-6B37-4181-ABF0-09D8986DA7C6 Created with sketchtool. Entre Created with Sketch. Hemleverans Created with Sketch. 68157682-FC5A-4945-89BC-A1A195DC0E74 Created with sketchtool. F4ECEC60-D397-44D2-87E9-2D4AD35A6F11 Created with sketchtool. Icons/Menu/24px/Black Created with Sketch. sort-alpha-desc