Hagearbeid for helse og rekreasjon

Hagearbeid for helse og rekreasjon

Resultatet må være målbildet, når vi sitter i hagen eller på terrassen og nyter den grønne oasen vi har skapt, men selve reisen dit er det også verdt å nyte. Hagearbeid er bra for oss. Forskning har påvist, f.eks. på Umeå universitetet og SLU Alnarp, at ved å tilbringe tid utendørs, grave, bære, klippe, bøye og strekke på kroppene våre, blir vi friskere og sunnere.

Livsglede og fellesskap i hagen

Når ikke resultatet er hele reisen, kan det også kjennes bra ut om det ikke blir helt som vi har tenkt, vi kan gjøre om, endre og arbeide med det levende materialet som planter er. Kanskje gulrøttene ikke ville vokse i den delen av hagen som i henhold til alle kunstens regler skulle vært ideell, eller busken som skulle bli to meter og som trivdes kjempegodt bestemte seg for å bli tre meter, så nå synes nesten ikke treet ved siden av. En mislykket såing betyr ikke at du ikke har grønne fingre, og du har sikkert lært noe underveis som gjør at neste forsøk lykkes bedre.

Det er kanskje også viktig ikke å være så altfor ambisiøs når man begynner å dyrke. Det er nesten som med trening, det å starte på null med fem treningsøkter første uken fører sjelden til en langsiktig rutine. Det kan være enklere å så sukkererter, ruccola, salat og gulrot.

Små tips før dyrkingsstarten

Dyrk bare ting som du og familien faktisk spiser. Dyrk i omganger så du rekker å spise opp og nyte avlingen. Planlegg så ikke alt er klart til å spises når du er på ferie.

Det er ikke nødvendig at hagen er perfekt

Det er ikke nødvendig at hagen er perfekt, det er til og med bedre om den er litt vill. Da blir den mer spennende, et bedre sted for fugler og insekter og ikke like krevende.

Gå ut og jobb når du får lyst, ikke fordi hagen tvinger deg til å jobbe. Ofte så holder det å gå ut, og så kommer arbeidslysten. Ta vare på de daglige stundene, en lys junikveld og trekk inn den herlige forsommerluften, en rolig julimorgen i ferien eller en klar, solfylt septemberdag. Dra opp noen løvetann fra gressmatten, fjern lus på rosene (nei, vi slipper ikke unna lus, de er der uansett hva vi gjør), knip av litt visne blomster i utekrukkene, så gulrøttene trives sammen med barna og nyt fuglesangen. Alle sansene våre jobber når vi tilbringer tid i hagen, på dyrkingsområdet eller hageforeningens dyrkingsparsell, noe som gir positiv stimulans både fysisk, sosialt og psykisk.

Se på gressklippingen som en mulighet til trening, egentid og ettertanke. Klipp gress på ulike måter for litt omveksling, og det er også bra for gressplenen. 

Vi har alle en medfødt forståelse for naturens lyder og inntrykk, noe som gir oss en sammenheng som gjør omgivelsene begripelige. Selv om du ikke har en egen hage, så finnes det mange alternativer. Engasjement i bydyrking og hageforeninger åpner opp for nye møter, erfaringer og herlige arbeidssykluser med jord og planter.

Les mer

Les mer om nyttedyr her >>
Her kan du lese noen flere tips for en grønnere gressplen >>
Her kan du lese mer om å dyrke med såing >>

 

Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. Icons/Arrow-left/24px/Black Created with Sketch. 36C1D222-8DE3-499B-89C5-F0ACC4A3840A Created with sketchtool. 3011D877-6B37-4181-ABF0-09D8986DA7C6 Created with sketchtool. Entre Created with Sketch. Hemleverans Created with Sketch. 68157682-FC5A-4945-89BC-A1A195DC0E74 Created with sketchtool. F4ECEC60-D397-44D2-87E9-2D4AD35A6F11 Created with sketchtool. Icons/Menu/24px/Black Created with Sketch. sort-alpha-desc